Zalando fick 4,6 miljoner nya aktiva kunder under 2019 enligt Q4-rapporten. Med strategin att vara den ledande europeiska plattformen för mode, satsar man framöver bl a på ett utökat premium-segment, second hand-försäljning på egna plattformen ”pre-owned” och ett nytt logistikcenter i Spanien.
Ett rekordantal på 31 miljoner kunder (2018: 26,4 miljoner) shoppade på Zalando under det gångna året, vilket flyttar företaget närmare sin vision om att bli the Starting Point for Fashion, utgångspunkten för mode, i Europa.
I linje med sin plattformsstrategi ökade Zalando andelen av sitt partnerprogram avsevärt. I slutet av året stod partnerprogrammet för 15% av volymerna i webbshoppen.
Tillväxten möjliggjordes genom tjänster som Zalando Fulfillment Solutions (ZFS) och Zalando Marketing Services (ZMS) – tjänster som underlättar för varumärken växa på Zalando-plattformen.
Under det fjärde kvartalet fraktades cirka 40% av alla partnerprogramsvaror genom Zalandos fulfillment-tjänst.
Under 2020 kommer Zalando att göra flera strategiska investeringar som att utöka premiumsegmentet och lansera ”Pre-Owned” som en ny kategori i Zalando-shoppen: kuraterade second hand-produkter med möjlighet att sälja använda modeplagg till Zalando.
Under året kommer Zalando även att utöka sitt europeiska logistiknätverk genom att öppna ett lokalt lager i Spanien. Med detta lager kommer man att förbättra sitt kunderbjudande avsevärt och därmed möjliggöra framtida kundtillväxt i regionen.