450 medarbetare bort från Postnord Norge

Postnord i Norge har under flera år kämpat med röda siffror. Nu minskas personalstyrkan med 450 medarbetare, genom avveckling eller försäljning av verksamheter, det rapporterar Logistikk Inside.

PostNord är sedan flera år ett av Norges största logistikföretag med en årlig omsättning på cirka 5 miljarder NOK, men har i förlust. Ny väntar en stor omorganisation, där man fokuserar verksamhet på kärnområdena paket och logistik, och avslutar bland annat den egna transportverksamheten.

– Hittills har vi haft en komplex struktur, med en obalanserad fördelning mellan arbete inom B2B- och B2C-segmentet, vilket har lett till ett alltför brett erbjudande. Vi har redan en stark position inom paket och logistik, både internationellt och i Norge. Med tillväxtprognoserna för e-handeln vill vi positionera oss ännu bättre inom vår kärnverksamhet – mot konsumenter och företagskunder, säger Leif Hultman, vd för Postnord Norge till Logistikk Inside.

Leif Hultman. Foto Postnord.

Hultman tog över som tillförordnad chef för Norge efter att Robin Olsen avgick i december efter 27 år som ordförande. Jan Volsdal, vd för Torghatten, tillträder som ny vd för PostNord den 1 maj och kommer att fortsätta leda omstruktureringsarbetet.

Nödvändig strukturomvandling

Postnord Norge minskar sin personalstyrka med cirka 450 medarbetare genom försäljning och avveckling av flera affärsområden. Cirka 300 berörs genom försäljningen (InNight & Solution) eller avveckling av verksamheter (Express & Bud). Ytterligare cirka 150 personer kommer att förlora sina jobb till följd av den nya organisationsmodellen.

– Att minska antalet tjänster som berör våra medarbetare är ett svårt beslut att fatta. Det är dock nödvändigt att stärka vår konkurrenskraft på en krävande marknad. Vi har många duktiga medarbetare på PostNord Norge och därför är jag övertygad om att de som berörs av strukturomvandlingen kommer att vara attraktiva för andra arbetsgivare, fortsätter Hultman.

Avveckling och konsolidering

Under de senaste åren har företaget gjort betydande investeringar i infrastruktur och automation. Som ett led i konsolideringen kommer även terminalen i Larvik att stängas och volymerna kommer att flyttas över till bolagets nya terminal i Sande i Vestfold. Terminalen i Berger kommer också att stängas.

Förutom förändringar i terminalstrukturen och produktportföljen inför bolaget även en helt ny organisationsmodell. Omorganisationen kommer att beröra ytterligare 150 heltidsanställda – främst inom ledning och administration, men även för vissa terminalanställda.

Leif Hultman betonar att förändringarna syftar till att stärka bolagets konkurrenskraft och möjliggöra lönsam tillväxt på en marknad med ständigt föränderliga förutsättningar.

– Vi har haft, och kommer att fortsätta ha, en tät dialog med de fackliga organisationerna framöver, betonar Hultman.

Artikeln är en kortad version av en artikel hos Logistikk Inside, som Dagens Logistik har ett redaktionellt samarbete med