Den svenska e-handelns omsättning ökade med 53 procent under årets första kvartal, jämfört med samma kvartal ifjol – då pandemin ännu inte påverkade tillväxten. Det visar Postnords rapport E-barometern Q1 2021.
Efter 2020 års historiska tillväxt för e-handeln bekräftas i E-barometern Q1 att utvecklingen fortsätter på samma spår 2021. Den totala omsättningsökningen blev 53 procent – en nästan lika stor ökning som under fjärde kvartalet 2020 (+56 procent).
– Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari. Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln, kommenteterar Carl-Fredrik Teder, analytiker på Postnord, i ett pressmeddelande.
I likhet med 2020 var det försäljningen av dagligvaror på nätet som ökade allra mest och mer än fördubblades (+128 procent) jämfört med första kvartalet ifjol. Därefter växte möbler och heminredning mest (+81 procent), följt av hemelektronik (+65 procent).
Mer e-handel från utlandet
I rapporten fastslås även att fler svenskar e-handlade från utlandet, jämfört med tidigare år. Flest svenskar har handlat från Tyskland, följt av Kina som tagit över andraplatsen från Storbritannien sedan ifjol.
– Det finns ett antal väldigt populära tyska aktörer inom mode, som många svenska konsumenter handlar från. Dessutom köper många fordonsentusiaster saker från tyska bilsajter. Och även om Amazon nu etablerat sig i Sverige så ser vi fortfarande att svenskarna delvis handlar från den tyska sajten, vilket troligen kommer minska i takt med att den svenska verksamheten växer, kommenterar Carl-Fredrik Teder.
Undersökningen, som genomförs i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel bygger på resultaten av en företagsundersökning (genomförd under april 2021), samt konsumentundersökningar (genomförda mellan februari och april av Kantar Sifo). Totalt svarade omkring 6 000 svenskar på konsumentundersökningarna (18–79 år gamla), som är gjorda med ett riksrepresentativt urval.
Ett svar på “53 procents tillväxt för e-handeln 2021”
Kommentarer är stängda.