Early Bird-kunder får inte sina paket

Transportören Early Bird får kritik från kunder som inte får sina paket, trots leveransbekräftelser, enligt en granskning från DN. Företaget anmälts till Konsumentverket över 40 gånger, bara i år, jämfört med konkurrenten Postnord som har dubbelt så stora volymer av paketbrev (som levereras i brevlådan).

Artikeln har uppdaterats

Under måndagen rapporterade tidningen DN att kritiken växer mot Early Bird från kunder som inte fått sina paket. Många kunder får leveransbekräftelser, men när de kommer ut är brevlådorna tomma. Hittills i år har transportören fått över 40 anmälningar till Konsumentverket, varav 33 gäller paket som inte levererats.

Problemet är inte ett nytt fenomen för företaget. Bland annat under 2022 anmäldes de till Konsumentverket av kunder som inte fått paket. Sedan 2020 har de anmälts totalt 359 gånger till myndigheten, varav 100 anmälningar är gjorda av kunder som inte fått sina paket.

DN jämför det med det större fraktbolaget Postnord som har fått 41 anmälningar gällande uteblivna leveranser under samma period. DN jämför dock volymerna av alla paket som de båda företagen levererar, vilket ställer Early Bird i mycket dålig dager då Postnord levererar-omkring åtta gånger fler paket varje månad. Vad gäller paketbrev – som är de enda paket som levereras vid dörren är skillnaden dock inte så stor. Postnord har dubbelt så stora volymer inom paketbrev som levereras vid dörren/vid brevlådan, enligt PTS rapport Svensk postmarknad 2025.

Svårt få kontakt

Källa: Svensk Postmarknad 2025, PTS.

Enligt kunder som DN pratat med är det också svårt att få kontakt med transportören vid problem, som i slutändan svarar att buden markerat att paketen levererats.

De rekommenderar att dubbelkolla att man skrivit rätt adress eller kontakta e-handlaren. Early Bird skriver i ett svar till DN att fotografering vid leveranser ska införas för att man ska kunna se att paketet levererats, men bara för premiumleveranser. Det utlovade dock av företaget redan under tillsynsärendet 2022.

Early Bird grundades 2019 av flera av Sveriges stora mediehus för att erbjuda paketleveranser tillsammans med morgontidningsdistributionen. Företaget ägs av mediehusen Bonnier News, Shibsted, NTM, Stampen Media, Gota Media, NWT Media och VK Media. Under 2024 omsatte företaget 649 miljoner kronor och gick back 61 miljoner kronor.