Fraktmarknaden går in i en period av osäkerhet

Den europeiska fraktmarknaden visar tydliga tecken på att vara överhettad. Efterfrågan ökar fortfarande men tempot har sjunkit. Samtidigt ligger antalet förfrågningar om spotfrakt nästan dubbelt så högt som i fjol vilket sätter hög press på transportörerna. Det tillsammans med prisökningar, geopolitiska förändringar och en ihållande förarbrist skapar osäkerhet och utmaningar för transportörerna. Det visar en färsk analys från det europeiska logistikföretaget Girteka.

Analysen från Girteka visar att transportmarknaden har gått in i en ny fas under 2025. Så här långt in i året ökar volymerna men det sker i ett långsammare tempo än under 2024, en trend som analytiker tror kommer hålla i sig de närmaste åren. Enligt Eurostat transporterades mer än 13 miljarder ton gods på väg över hela EU 2024, vilket täckte 1 867 tonkilometer. Geopolitiska förändringar tyder på att branschen går in i en period av osäkerhet.

Överhettad fraktmarknad

Enligt logistikföretaget visar den europeiska fraktmarknaden tydliga tecken på överhettning. Enligt Tomas Šilinikas, chef för regional försäljning och prissättning, ligger antalet förfrågningar på spotfrakt nästan dubbelt så högt just nu jämfört med samma tidpunkt 2024.

– Detta visar att efterfrågan ökar, vilket också bekräftas av de stigande priserna på spotfrakt – tjänster som inte köps under långtidskontrakt utan för att möta omedelbara behov. Samtidigt ser vi att våra kontraktskunder upprätthåller höga transportvolymer. Om vi till exempel under en nedgång hade ett avtal om 100 leveranser per månad, skulle vi kanske bara utföra 50. När situationen förbättras stiger siffran till 70 eller mer. Nu arbetar vi nästan med maximal kapacitet, kommenterar Tomas Šilinikas på Girteka Logistics.

Enligt Tomas beror ökningen på flera faktorer, främst av alla är pandemin. Efter pandemin gick Europa in i en recession som slog ut stora delar av branschen. Många företag gick i konkurs, flottor krympte och arbetskraft försvann. Enligt ECB-data ökade konkurserna inom branschen med 180 procent jämfört med baslinjen 2016. Effekterna av denna period känns fortfarande av idag och transportörer har svårt att hålla jämna steg med efterfrågan.

– En annan viktig faktor är ökningen av exporten från Tyskland och Beneluxländerna till USA. Detta drevs till stor del av Donald Trumps tulländringar, vilket skapade osäkerhet och fick företag att agera snabbt. Denna trend återspeglas till exempel i den synbart högre produktionen från tyska fabriker. Med andra ord formas marknadens momentum mer av geopolitiska faktorer än inhemsk konsumtion, kommenterar Tomas Šilinikas.

Dämpad europeisk tillväxt

Transportsektorn reagerar snabbt på förändringar i produktion och konsumtion, vilket gör att verksamheten fungerar som en barometer för ekonomisk aktivitet. Just nu präglas utvecklingen framför allt av Europas dämpade tillväxt, särskilt i Tyskland och Frankrike. Även om EUs ekonomi visar tecken på återhämtning så fortsätter den underprestera jämfört med sin potential.

Efter de nya tullarna minskade exporten något och har återgått till mer normala nivåer efter rusningen när amerikanska företag fyllde på sina lager. Samtidigt ökar produktionen i EU, vilket tyder på att drivkraften för den europeiska tillväxten just nu är inhemsk konsumtion. Det i kombination med förarbristen leder till en brist på tillgänglig kapacitet.

Geopolitiska faktorer spelar dock fortsatt en stor roll. Om USA höjer tullarna mot Kina kan det stärka europeiska producenter. Om inte så kommer de möta hårdare konkurrens. Tomas Šilinikas tror ändå att vi lyckats undvika de värsta scenarierna i förhandlingarna med USA. Vad som oroar honom är Kinas snabbt växande dominans inom grön teknik och elfordon. EU har svarat med åtgärder som riktade tullar för att jämna ut konkurrensen, men konsekvenserna för logistiksektorn är osäkra.

– Om tullar framgångsrikt begränsar kinesisk import kan det leda till ökad inhemsk produktion, vilket förändrar fraktbehovet. Omvänt kan det intensiva trycket från mer prisvärda kinesiska elbilar tvinga europeiska biltillverkare att minska produktionen, vilket skapar en dominoeffekt som skickar skakningar genom hela deras leveranskedja – en viktig kund för fraktföretag.

En balansgång

Den heta fraktmarknaden har skapat ett dilemma för transportföretagen: bör de satsa på stabila långtidskontrakt eller maximera vinsten genom att fokusera på spotfrakt? Enligt Tomas bör fokus ligga på långsiktiga avtal, medan spotfrakt hanteras av mindre resurser som hålls i reserv för att möta fluktuationer och maximera vinsten.

Samtidigt blir klimatförändringarna en allt större faktor i hur branschen utvecklas. Säsongsskiftningar är redan märkbara. Till exempel har frukttransporterna från Spanien störts av värmeböljor vilket kräver ett större fokus på lagringsförhållandena. Översvämningar blir också allt vanligare, då måste transportörerna köra längre vägar för att undvika dem. Enligt Tomas beror framgång i branschen på hur väl man kan förutsäga vad som händer om sex till tolv månader.

– Att upprätthålla balansen mellan långsiktiga kontrakt och spot-möjligheter är nu avgörande – man måste säkerställa stabilitet samtidigt som man förblir tillräckligt flexibel för att ta tillvara attraktiva erbjudanden. Med andra ord måste man dra nytta av dagens situation samtidigt som man håller ett öga på framtiden, eftersom det inte finns någon garanti för att nuvarande förhållanden kommer att bestå, avslutar Tomas Šilinikas.