Klimatförändringarna hotar hamnar

Nästan 90 procent av världens 3 700 största hamnar hotas av klimatförändringar, det visar en ny internationell rapport från försäkrings- och riskhanteringsföretaget TT Club publicerat. Förändringarna sätter miljardvärden i handel och infrastruktur på spel för varje hamn om de inte klimatanpassas i tid. Göteborgs hamn hotas exempelvis av översvämningar.

Den nya rapporten Urgent Guidance for Ports, Waterways and Logistics Operations publicerades i veckan av TT Club i veckan och lyfts fram av svenska forskningsplattformen Lighthouse. I den framhäver författarna flera historiska exempel där bristande klimatanpassning fått allvarliga konsekvenser, såsom orkanen Katrinas stängning av hamnar i USA 2005 och de omfattande ekonomiska förlusterna efter tsunamin i Japan 2011.

– Klimatförändringarna är inte längre ett avlägset problem, utan en påtaglig realitet för hamnarnas dagliga verksamhet, säger Neil Dalus, riskbedömningschef på TT Club i ett pressmeddelande.

– Passivitet kan leda till skenande reparationskostnader, långvariga störningar och förlorade intäkter. Men tidiga investeringar i anpassning kan ge både ekonomiska besparingar, säkrare drift och stärkt rykte.

Enligt rapporten hotas majoriteten av världen större hamnar av stormfloder, extrem värme, intensiva regnfall och förändrade havsnivåer. Göteborgs hamn hotas till exempel av översvämningar och förändrade vattenflöden.

Extremväder ses inte längre som hypotetiska utan som oundvikliga, vilket ställer krav på snabba åtgärder. Rapporten presenterar flera exempel på åtgärder, som förstärkta kajer, satsningar på förnybar energi och användning av naturliga skydd som mangroveskogar. De lyfter även digitala verktyg som IoT-sensorer och prediktiv analys för att övervaka anläggningars status och minimera driftstopp.

Rapporten lyfter också goda exempel, såsom Port of Long Beachs Coastal Resiliency Plan och Port of Brisbanes avancerade väderövervakningssystem.

– Klimatanpassning bör inte ses som en kostnad, utan som en strategisk investering i hamnarnas långsiktiga konkurrenskraft, kommenterar Amy Savage från på konsultföretaget Haskoning som hjälpt TT Club att ta fram rapporten.

Rapporten kan laddas ned här.