Aditro lanserar TPL-lösning för små e-handlare

Tredjepartslogistikern Aditro Logistics gör en breddning i kundfokus och lanserar en “instant fulfilment”-lösning för små e-handlare, med en dedikerad yta för satsningen vid lagret i Borås. “Vi har försökt att göra TPL så enkelt som möjligt, med fast pris per plockad order” berättar Johan Holgersson, CDO på Aditro.

– Vi har försökt göra TPL-tjänsten så enkel som möjligt för e-handlarna, säger Johan Holgersson. Foto Aditro Logistics

Aditro Logistics är en av Sveriges största TPL-aktörer, med omkring 300 000 kvm lageryta och sju lager i Sverige och ett utanför Oslo. Historiskt har bolaget satsat på klassisk TPL-verksamhet med stora kunder och tackat nej till mindre e-handlare. Men efter finska Postis köp av Aditro 2020 har den bilden förändrats. 

– Vi har blivit lite av en “playground” för Posti, där man kan testa nya tjänster och koncept med mindre risk. Om projekten flyger så kan man rulla ut dem i hela koncernen sen, säger Johan Holgersson, Chief Digital Officer på Aditro Logistics. 

– Vi har en helt ny ledning idag och organisationen är betydligt mer digital och snabbrörlig nu, konstaterar han. 

Strider om e-handelskunderna

Genom köpet av Aditro gör Posti sitt andra försök att ta plats på den nordiska TPL-marknaden, efter att man lade ned den förra satsningen via Itella för omkring 10 år sedan. I Sverige domineras TPL-marknaden idag av svensk-danska Postnord, som är överlägset störst med drygt 700 000 kvm TPL-ytor i landet. Även Postnord TPL har hittills främst satsat på klassisk storkundsverksamhet, men aviserade tidigare i år en kommande satsning på mindre e-handelskunder. Detta som svar på norska Posten-ägda Brings köp av Dreamlogistics, och storsatsning på en standardiserad fulfillment-tjänst för mindre e-handlare under konceptet Shelfless. Nu svarar även den finska postkoncernen upp i kampen om framtida kunder med en ny fulfillment-tjänst för små e-handlare. 

– Tittar man på satsningen som Shelfless gör så handlar det mer om att visa att man satsar på automation. Vi kör mer inifrån och ut och har försökt göra TPL-tjänsten så enkel som möjligt för e-handlarna, säger Johan Holgersson. 

Lanserar Instant fulfillment

Aditro Logistics lanserar en “instant fullfillment”-tjänst för små e-handlare, med ett fast pris per order. 

Tjänsten är en one stop shop-lösning som ska göra det enklare för små e-handlare att skaffa en TPL-lösning, som döpts till “Instant fulfillment” med ett fast pris från 79 kronor per skickad order. 

– Vi gjorde en stor kundundersökning och insåg att många e-handlare upplever att det är svårt att förstå vad TPL-aktörerna tar betalt för. Genom ett fast pris per order, där allt från lagerhållning till förpackning, emballage och frakt ingår, blir det en tydligare paketering av TPL-tjänsten, förklarar Tobias Olbers, marknadschef på Aditro Logistics. 

Aditro har i startskedet dedikerat en yta i TPL-lagret i Borås för satsningen, där man på övriga ytor hanterar kunder som Brio, Kärcher och Primus-Silva. 

– Vi erbjuder ett fast pris per order för varor inom Sverige under 2 kg. Om produkten som skickas är större, eller ska utomlands tillkommer ett lågt tydligt fast pris för den hanteringen.

– Vi har en väldigt smidig onboarding: Det tar typ 25 minuter att sätta upp en ny kund i vårt WMS och när varorna kommit in i lagret är det bara att börja skicka ut ordrar, säger Tobias Olbers. Foto Aditro Logistics

Snabb onboarding

Det räcker med omkring 100 ordrar per månad för att ansluta sig till tjänsten, och snitt-e-handlaren tjänsten vänder sig till ligger på 300–400 ordrar i månaden. Någon kontrakts- eller bindningstid finns inte heller, utan det är snabbt in snabbt ut som gäller. 

– Vi har en väldigt smidig onboarding via vårt WMS, som har färdiga integrationer mot alla vanliga e-handelssystem. Det tar typ 25 minuter att sätta upp en ny kund, och när varorna kommit in i lagret är det bara att börja skicka ut ordrar, säger Tobias Olbers. 

Satsningen smög igång i somras, och Aditro har redan en handfull kunder som använder tjänsten, bland annat aarjahealth.se, som säljer kosttillskott. 

– Vi är ödmjuka med att tjänsten inte är färdig, paketeringen är långt ifrån perfekt och lagerlösningen är manuell med slingplock. Men vi kommer att utveckla den i takt med att affären växer, fortsätter Tobias. 

Om instant fulfillment-tjänsten visar sig framgångsrik är tanken att rulla ut konceptet bredare inom Posti-koncernen. 

– Blir de små e-handelskunderna nöjda med tjänsten är ju chansen stor att de växer vidare med oss, och blir stora kunder så småningom, säger Johan Holgersson. 

Av Hilda Hultén