Bikester skaffar nordiskt centrallager i Helsingborg

Internetstores-ägda Bikester flyttar sitt nordiska lager från Tyskland till Postnord TPL i Helsingborg. “Vi kortar ledtiden till kunderna i hela Norden rejält, och får synergieffekter med Addnature som redan finns här” berättar Johan Zakrisson, logistikchef för Norden på Internetstores.

Bikesters logistik har hittills legat på Internetstores centrallager i Esslingen utanför Stuttgart i Tyskland, och planerna på att skaffa ett separat, nordiskt centrallager har funnits länge.

– Vi har jobbat för det i flera år. Det är ett viktigt steg för att kunna komma närmare de nordiska kunderna, förbättra ledtiderna och kunna erbjuda kunderna fler leveransalternativ. Vi kortar ledtiderna mellan 1-2 dagar i hela norden, beroende på land, vilket är särskilt viktigt för vårt reservdelssortiment. Och nu kan kunderna välja vilken leverantör de vill ha sin leverans med, även Aktörer som Budbee och Instabox, som vi inte kunnat erbjuda från Tyskland.

Bikester och Addnature ägs av e-handelskoncernern Internetstores. Postnord TPL sköter logistiken för Addnature åt Internetstores sedan 2015.

– Vi är jättenöjda med samarbetet, i Europa har Internetstores lagerverksamheten i egen regi, men jag ser ingen anledning att ha det i Norden när det fungerar så bra som det gör, säger Johan Zakrisson, logistikansvarig och operativ chef för Norden på Internetstores.

Helsingsborgslagret blir Internetstores första satellitlager för Bikester.

– Det här blir ett pilotprojekt för bolaget, som kan bli aktuellt även för andra marknader om det går bra. Tanken är att alla volymer till den nordiska marknaden ska gå via Helsingborg, berättar Johan Zakrisson.

Nybyggt TPL-lager

Lagret där man nu flyttar in Bikesters cykeldelslogistik, ligger i Väla i Helsingborg och är ett flerkundslager på 30 000, där Bikester kommer utnyttja ca 3 000 kvm. Lagret som färdigställdes i februari är Postnords TPL senaste tillskott i Helsingborgsregionen. Utöver inleverans, lagring, orderplock och distribution ska även returhantering och cross docking av artiklar som inte finns i lagersortimentet skötas här.

– Uppdraget kommer initialt sysselsätta cirka 10–15 personer. Då det handlar om cykeldelar kommer en av de största utmaningarna att vara att produktions- och bemanningsmässigt hantera säsongsvariationerna, säger Håkan Lindberg, operativ regionchef för PostNord TPL.

– En av de största utmaningarna kommer vara att hantera säsongsvariationerna, säger Håkan Lindberg. Foto Hilda Hultén

Systerföretaget Addnatures logistik finns idag i företagets E4-anläggning vid Tostarp någon kilometer bort.

– Tanken är att vi så småningom ska ha Addnatures och Bikesters volymer i samma lager. Det skulle ge oss flera synergieffekter, där vi kan utnyttja samma personal för bägge volymerna och samordna kampanjer. Men det är inte klart om det blir i E4-anläggningen eller på Väla, säger Johan Zakrisson.

Påskyndad flytt

Coronapandemin har inte påverkat beslutat att skaffa det nya nordiska lagret, men skyndat på processen en del.

– Volymerna för cykel och outdoor har ökat jättemycket under corona, inte minst i Tyskland där vi sett en fördubbling av försäljningen, så vi fick skynda på flytten för att avlasta det tyska lagret lite.

I mars började man flytta in volymer i lagret och i maj gick man live med leveranser från Väla.

– Det tar nog ett par månader till innan vi är i drift fullt ut, men hittills har det gått väldigt bra.

En annan effekt av Corona är Johan Zakrisson fortfarande inte sett det nya lagret.

– Det känns lite märkligt. Men vi jobbar hemifrån och jag reser inget nu.

Postnord TPLs E4-anläggning på Tostarp där Addnatures logistik finns sedan 2015. Foto Hilda Hultén

Även Addnature har haft ökat tryck under våren, vissa veckor har det varit 100 procents ökning, men även de volymökningarna har hanterats galant, menar han.

– För oss var det helt rätt beslut att lägga ut lagret på tredje part. Dels blir det tydligare när vi inte sköter oss och kanske inte planerar ordentligt för en kampanj, då syns det direkt i kostnaden för logistiken på en faktura. Tidigare när vi hade eget lager så var det lite “lagret löser det”, men det funkar inte när man har en TPL-lösning, då måste man planera och det är bra för hela bolaget. Sen är det ju bra att personalen kan göra annat när volymerna går ner, och kanske jobba med en annan kund.

För Addnatures butik i Stockholm har volymerna gått ned under våren. Även en första fysisk Bikesterbutik öppnade för några månader sen i Sickla i Stockholm.

– Där har vi ju inte sett potentialen än på grund av corona, men intresset för outdoor ökar ju, och Addnatures butik har börjat komma igång igen, så vi får se hur det går.

Av Hilda Hultén

I Dagens Logistik nummer 2 2020 som utkommer v 25 finns en kartläggning av TPL-branschen.