Logistikföretaget Bring öppnar en ny fossilfri transportkorridor mellan Mälardalen och Oslo. Lastbilstransporterna på sträckan ska köras på rapsbaserad diesel. Innan 2026 är slut ska samtliga stycke- och partigodsleveranser mellan länderna ske med fossilfria energikällor.
Den nya fossilfria transportkorridoren för stycke- och partigodsleveranser kommer gå mellan Mälardalen i Sverige och Oslo i Norge. Transporterna kommer drivas med det förnybara drivmedlet RME, som är en diesel gjord på raps. Draget beräknas minska koldioxidutsläppen med ca 70 ton per år.
– Det är de tunga transporterna som är allra svårast att ställa om, men de är viktiga för att nå våra hållbarhetsmål – och möter samtidigt kundernas efterfrågan på mer hållbara transportalternativ. Vi har satt ett ambitiöst mål om att alla våra stycke- och partigodsleveranser mellan Sverige och Oslo ska gå med fossilfria energikällor om två år, kommenterar Erik Roth, koncerndirektör för internationell logistik på Bring.
Korridoren går från Stockholm, Västerås, Eskilstuna och Örebro till Oslo. Från Oslo går 70 procent av godset med tåg vidare till Bergen, Trondheim, Stavanger och Kristianstand.
Företaget har som mål att samtliga transporter mellan länderna ska drivas med fossilfria energikällor innan 2026 är slut.