Vid midnatt lokal tid gick de amerikanska hamnarbetarna på östkusten ut i strejk; den största amerikanska hamnstrejken sedan 70-talet. Under måndagen inleddes ett sista försök att nå ett nytt avtal, men förhandlingarna mellan fackförbundet ILA och arbetsgivarorganisationen USMX misslyckades. Strejken beräknas kosta 5 miljarder dollar om dagen. Fackförbundet vill se högre löner och minskad automation.
Enligt Reuters inleddes i natt fackförbundet International Longshoremens (ILA) första hamnstrejk sedan 1977. 14 hamnar längs hela USAs östkust och Gulfkusten har stängt ner och blockerar nu allt från livsmedel till fordonstransporter via hamnarna. Frakt inom energi, bulkvaror, sophantering och vägsalt är undantagna från strejken. Det kommer även göras undantag för att inte påverka militära fartygs trafik och kryssningsfartyg.
Konflikten har kretsat kring fackförbundets rekordstora lönekrav runt 70 procents höjning på sex år, med hänvisning till arbetsgivarnas stora vinster under framför allt pandemin, och den ökande automatiseringen i terminalerna. Hamnarbetarna är oroliga att automatiseringarna kommer leda till att de förlorar sina jobb, varför de vill se minskade satsningar på automation.
Under måndagen inleddes sista minuten-förhandlingar mellan parterna, enligt sajten gCaptain. Enligt deras källor ska arbetsgivarorganisationen United States Maritime Alliance (USMX) ha erbjudit nära 50 procent i ökade löner, fördubblade bidrag till pensionssparande och förbättrade sjukvårdsmöjligheter. När det gäller automationsfrågan lämnar de dock inga nya bud.
Även dessa förhandlingar har fallit till föga och fackförbundets 45 000 av ILAS 85 000 medlemmar gick ut i strejk längs östkusten.
President Bidens administration har träffat företrädare från båda lägren för att försöka uppmuntra till ett avtal, men det verkar inte ha gett resultat. Och presidenten står fast vid sitt beslut att inte gå in och häva strejken, vilket han har möjlighet till enligt lagen Tart-Hartley Act.
Stora störningar för sjöfarten
Risken för hamnstrejken har oroat aktörer i det globala logistiksystemet, som redan är ordentligt ansträngt pga oroligheterna i Röda havet, torkan i Panamakanalen och kollapsen av bron i Baltimore. Maersk har varnat för att en veckas strejk kan orsaka förseningar på 4–6 veckor och flera rederier har redan satt in extra avgifter mot kund för att möta problemen, vilket sätter ännu mer press på kunderna.
Av Emanuel Lehtonen