Risken för en omfattande hamnarbetarstrejk på USAs ostkust den 1 oktober verkar troligare för varje dag som går. Förhandlingarna mellan arbetsgivarna och hamnarbetarna har gått i stå. Nu vänder sig en koalition av rederier till president Biden för att få igång förhandlingarna igen, och ber honom vara redo att stoppa strejken. Presidenten har dock inga planer på att gå in och stoppa en eventuell strejk. Det rapporterar Freightwaves.
Hamnarbetarförbundet International Longshoremen’s Association (ILA) gör sig redo att gå ut i strejk på USAs ostkust den 1 oktober om inte deras krav beviljas. Facket har ställt ovanligt höga krav på löneökning för att möta inflationen och få del i de vinster som företagen plockade ut under pandemin. Samtidigt kräver de att automationen i hamnarna hejdas för att inte riskera medlemmarnas arbeten.
Men facket och branschgruppen USMX står fortfarande långt ifrån varandra, och enligt Freightwaves har förhandlingarna gått helt i stå.
En koalition av rederier har skrivit ett gemensamt brev till president Biden där de ber honom gå in och få igång förhandlingarna, av rädsla för de skadliga effekter en hamnstrejk skulle få på den globala logistiken. De hänvisar till att arbetsmarknadsministern Julie Su i fjol hjälpte till att förhandla ett nytt avtal för västkusthamnarna. De skriver också att presidenten bör vara redo att aktivt “kliva in” för att förhindra en eventuell hamnstrejk.
Detta hänvisar till något som heter Taft-Hartley Act, vilket ger presidenten makten att gå in i arbetskraftsdispyter som hotar nationell säkerhet genom att införa en 80 dagar lång “cooling-off”-period. I praktiken tvingar det de anställda att gå till jobbet medan förhandlingarna fortsätter. Men presidentens administration har gjort klart att de inte har några planer på att gå in och häva strejken, om den kommer. Presidenten uppmuntrar istället samtliga parter att stanna kvar vid förhandlingsbordet och förhandla i god tro.