Strategibyte utmanar Åhléns logistik

Monika Westman är idag logistikdirektör på Åhléns men kom dit för att bland annat jobba med varuhuskedjans lagerflytt 2020, från manuellt varuhuslager till automatiserat omnilager. Men mitt i flytten bytte Åhléns ägare – och strategi. “Det var omtumlande men jag är så glad över att ha varit med på den här resan”, konstaterar hon. 

Ur Dagens logistik nr 3 2024 – nytt nummer ute nu!

Monika Westman har bakgrund som managementkonsult på Capgemini Consulting och inom verksamhetsutveckling från Keolis. Till Åhléns kom hon 2020 för att bland annat jobba med flytten från Åhléns dåvarande 52 000 kvm stora, manuella lager i Jordbro till det nya, högautomatiserade “omni-lagret” i Rosersberg på 37 500 kvm, som stod färdigt 2022. 

– Där och då hade vi gärna haft mer tid på oss för flytten, men tyvärr fanns en ganska tuff deadline eftersom nya hyresgäster skulle in i Jordbro, så det gick inte. Vi försökte förbereda allt vi kunde, men det blev ändå stökigt, berättar hon. 

– Ganska snabbt började vi försöka skruva på den nya logistiklösningen i en annan riktning än vad den var avsedd för, berättar Monica Westman. Foto Jonas Hallström.

Hur stökigt då? Var det tomma hyllor a la Dagab och Coop eller vad hände?   

– Det blev absolut så att hyllorna gapade tomma på några produkter i vissa varuhus , även om det märks mindre i ett Åhléns-varuhus än i en matvarubutik. 

Särskilt stora problem hade de med e-handeln, berättar hon.

– Butiksvarorna flyttade vi varumärke för varumärke, och lämnade en liten backup i Jordbro för e-handeln. E-handeln kunde vi inte flytta på det här sättet, i stället fick det ske i ett svep över en helg och vi fick sätta banners på vår sajt om att vi flyttar lagret och att förseningar i leveranser var att vänta. 

Många förändringar samtidigt

Orsaken och problemen var inte en utan många samtidigt:  En lagerflytt är alltid kritisk: även om den sker från ett manuellt lager till ett annat manuellt,  och även om systemen är desamma kan man stöta på utmaningar. För att lyckas utan att kunder och varuhuspersonal märker det krävs oftast en överlappningstid där man kör med två lagersajter parallellt. 

– I vår lagerflytt hade vi flera komplicerande faktorer: framförallt ska vi in i en automationslösning, vilket leder till olika avvikelser som måste hanteras. Dessutom bytte vi både WMS- och ERP-system under åren 2020–2022, så det var oerhört högt tryck på vår IT och processoptimering generellt. Eftersom det handlar om ett automationslager kan man inte lösa problemen genom att stoppa in mer folk – hur duktig personal man än har så hjälper det bara till en viss grad, säger Monika Westman. 

– Högsäsongen 2022 krävde en otrolig insats från alla fantastiska medarbetare på lagret, HK och i varuhusen. Det var en tuff period men när det var som mest utmanande läste jag en av era artiklar som gav mig hopp – om Elgigantens erfarenheter av att omni-automatisera. I den stod det att tiden direkt efter deras första flytt var tuff men att de efter 1,5 år fick ordning på lagret. Då kände jag att “det finns ett ljus i tunneln!”

Stor logistikförändring på ett bräde

Åhléns fattade beslut om att ersätta Jordbro med Rosersberg, att gå från manuellt till automatiserat och från separat varuhus- och e-handelslogistik till en gemensam lösning i juni 2020, efter två års process med att designa det nya lagret. 

– E-handeln var minst sagt i ropet då, även om detta var före pandemin, och strategin då var att Åhléns skulle gå mot att bli en marknadsplats. Man såg en förändrad roll för varuhusen: mer av showroom, och man stängde varuhus. Lagret designades för denna strategi, berättar hon. 

Från förlust till vinst

I maj 2022 började lagerflytten till Rosersberg. Men mitt under flytten, sommaren 2022, skedde flera förändringar: I augusti kom Ayad Al-Saffar in som ny majoritetsägare och vd för Åhléns. Snabbt därpå kom stora organisationsförändringar, där den dåvarande ledningsgruppen och mer än 80 anställda på huvudkontoret fick lämna. Varuhuskedjan byter också strategi – från e-handel till mer fokus på varuhusen och lönsam tillväxt. Strategin verkar ha fungerat: Från flera år med röda siffror och hundratals miljoner i förluster visade Åhléns senaste bokslut 88 miljoner i vinst och en omsättning på 4,6 miljarder. 

Det har varit omtumlande och tufft men även utvecklande och lärorikt för mig och jag är så glad och stolt över den turn-around vi har skapat tillsammans: det är som att jobba på ett helt annat bolag. 

– Den nya strategin innebär att Åhléns ska öppna 3–5 nya varuhus om året. Då funkar det inte med ett lager där allt ska lagerläggas i kundförpackningar, utan det måste finnas ytor för att hantera stora volymer och i vårt fall även cross-docka stora volymer direkt till varuhusen, och det har vi inte idag.

– Ganska snabbt började vi försöka skruva på den nya logistiklösningen i en annan riktning än vad den var avsedd för, vilket gjorde det ännu svårare att få den att leverera. 

Ny strategi – nya logistikbehov

Ayad Al-Saffars nya Åhléns imponerar: på 1,5 år har organisationen vänt från röda siffror till lönsamhet. Strategin är en kombination av kostnadsbesparingar och ett förändrat inköp och sortiment, bland annat med större volymer, där konsekvensen blir ett högre varuflöde som ska passera lagret. 

–  Det har varit omtumlande och tufft men även utvecklande och lärorikt för mig och jag är så glad och stolt över den turn-around vi har skapat tillsammans: det är som att jobba på ett helt annat bolag. Ayad är en riktig entreprenör och det händer mycket spännande saker hela tiden. För medarbetarna i varuhusen är ju vår nya strategi att öppna nya varuhus fantastisk, nu finns det en framtidstro. 

– Med den gamla strategin hade omni-lagret blivit jättebra, om varuhusen fungerat mer som showroom för e-handeln. Men idag köper vi in stora volymer medan lagret är byggt för e-handelsanpassade leveranser där artiklarna förpackas var för sig – det fungerar inte för varuhusen, och lagret är svårt att bygga om och förändra, säger Monika Westman.

Med tanke på det du berättar om hur lagret framförallt är byggt för e-handel kan ni inte använda det som rent e-handelslager framöver?

– Det finns inget sådant beslut fattat, men det skulle absolut kunna vara ett alternativ. Vi har också möjlighet att bygga ut nuvarande lager, vilket vi också utvärderar.

Av Klara Eriksson

Om lösningen i Rosersberg

Åhléns automationslösning är en s k “goods to man”-lösning med skyttlar, levererad av Knapp. Lösningen består av  116 skyttlar med 150 000 lagringsplatser, följd av ett 2 000 meter långt bansystem, där arbetsstationer som plock, pack, larmning, galgning och sortering servas av robotar.