Vattensituationen är fortfarande kritisk i Panamakanalen, och trafiken på den viktiga sjöfartsrutten är kraftigt begränsad. Nu bygger Maersk därför upp en alternativ “landbro” med två loopande sjöfartsrutter och en förbindande tåglösning på den 80 km långa sträckan där kanalen förbinder Atlanten och Stilla havet.
Centralamerika lider sedan förra sommaren av en lång och svår torka, till följd av väderfenomenet El Niño, som lett till att vattennivåerna i Panamakanalen sjunkit till en kritisk nivå. Vattennivån i den konstgjorda Gatunsjön, som används för att reglera vattennivån i Panamakanalen, är närmare två meter längre nu än för ett år sedan: den 9 januari 2024 var vattennivån 81,56 fot, mot 87,35 fot vid samma datum 2023, enligt Panama Canal Authority (ACP).
Den dystra prognosen för vattennivån framåt gör att ACP sedan november infört begränsningar i antalet fartyg som får passera genom kanalen, och även hur mycket last fartygen tillåts ha. I december var kapaciteten begränsad till 25 fartyg per dag, mot normalt ca 36, och i februari väntas kapaciteten vara nere på 40–50 procent av normal kapacitet, med 18 fartyg per dag.
Begränsningarna har lett till att flera rederier som trafikerar kanalen har infört tilläggsavgifter för transporten genom kanalen, och kapacitetsminskningen ger stora effekter på den internationella sjöfarten, med förseningar, ökade transittider och höjda fraktkostnader. Effekterna på sjöfrakten förstärks även av oroligheterna i Röda havet, som innebär att två av världens viktigaste handelvägar; Panama och Suez har begränsad funktion.
Bygger landbrygga över Panama
Igår meddelade rederiet Maersk att man inför en tillfällig förändring av fraktsystemet via Panama, bolagets så kallade OC1-service som opererar mellan Stilla havet och Atlanten, för att minimera påverkan på godsflödena och de negativa effekterna för kunderna.
De fartyg som normal sett trafikerar Panamakanalen mellan de två haven, kommer istället att trafikera Stilla havet och Atlanten i två separata loopar, och bindas samman med en tåglösning för gods på den 80 km långa sträckan över Panama. Stilla havs-fartygen kommer att trafikera hamnen i Balboa, Panama, där den kommer att lossa gods som ska till Latin- och Nordamerika, och lasta gods med destination Australien och Nya Zeeland.
På Atlant-rutten kommer fartygen att trafikera hamnen i Manzanillo, Panama, och lossa gods som ska till Australien och Nya Zeeland och lasta gods för den Nord- och Latinamerikanska marknaden. Det nya ruttupplägget innebär också att man utesluter trafikeringen av hamnen i Cartagena tillfälligt från OC1-servicen.