Fraktpriserna från Kina skenar igen

De senaste veckorna har spotpriserna på containerfrakt skenat, från omkring 560 dollar per TEU i oktober, till närmare 2 700 dollar i slutet av december. Priserna stiger i kölvattnet av den upptrappade konflikten i Röda havet, där flera fartyg attackerats de senaste veckorna, och Maersk nyligen ställde in trafiken tills vidare.

Fraktpriserna har legat mycket lågt länge, till följd av ekonomisk lågkonjunktur och sjunkande volymer i efterföljden av pandemin. Men under pandemin ökade de nästan tiofaldigt, vilket berodde på en obalans mellan utbud och efetrfrågan till följd av olika förändrade beteenden under pandemin. Nu stiger priserna för handelsrutten mellan Kina och Europa igen. Enligt Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) som visar fraktpriserna för att importera från de viktigaste kinesiska hamnarna till Europa, har indexet stigit från drygt 560 dollar per TEU i oktober, till 2 700 i november.

Enligt en separat lista som gCaptain har sammanställt är det många rederier som nu helt undviker rutten genom Röda Havet. Taiwanesiska Evergreen, tyska Hapag-Lloyd, medelhavsbaserade MSC och norska Wallenius Wilhelmsen har alla meddelat att de pausar trafiken genom Suezkanalen och Röda Havet. Det här gör resan längre och dyrare, då man måste åka runt Afrika.

Enligt fraktaktören Project44 har antalet fartyg som tar vägen genom Suezkanalen minskat med 66 procent mot volymerna för Huthi-attackerna, och deras analys beräknar förseningarna på rutten på 7–20 dagar för påverkade fartyg. Fyra av fem berörda fartyg fraktar gods mellan Europa och Asien, men vart femte fartyg går mellan Amerika och Asien. Enligt Project44 kan det få större påverkan än förväntat eftersom den handeln redan påverkas av att Panama-kanalen drabbats av torka och har sänkt kapacitet.

Maersk var beredda att uppta trafiken igen efter att USA rapporterat att man tänker säkra farvattnen genom operationen Prosperity Guardian. Men efter det beskedet har ytterligare attacker skett och rederiet återigen ställt in trafiken helt.