Ett containerfartyg från den danska rederijätten Maersk anfölls två gånger av Huthirebellerna på väg genom Röda Havet den 30 och 31 december. Rebellerna försökte borda fartyget men motades bort av rederiets säkerhetsteam och USAs flotta. Nu har Maersk satt stopp för trafik i området tills vidare, enligt sajten gCaptain.
Enligt gCaptain var containerfartyget Maersk Hangzhou på väg från Singapore till Suez i Egypten när det första anfallet kom. Tidigt på lördagskvällen den 30 december, lokal tid, rapporterade fartyget att de träffats av en missil då de sett ett ljussken på däck, men de var fortfarande sjödugliga och ingen brand bröt ut. Några timmar senare kom Huthirebeller i små båtar och försökte borda fartyget, men säkerhetsteamet och USAs flotta lyckades mota bort anfallarna. Flottan lyckades även skjuta ner två missiler avfyrade från Huthikontrollerade områden i Yemen.
Dagen efter, 31 december, kom rebellerna tillbaka och gjorde ett nytt försök att borda samma fartyg med små båtar. Men fartygets säkerhetsteam besvarade beskjutningen och amerikanska helikoptrar kom till undsättning och sänkte tre av fyra båtar.
Enligt rederiet ska ingen ur besättningen ha kommit till skada, men som svar på händelsen har man valt att pausa all trafik genom Röda Havet tills vidare. Rederiet har redan lett om mycket av sin trafik runt Afrikas södra udde.
USA inledde i december en stor insats, Operation Prosperity Guardian, för att säkra Röda Havet från rebellernas anfall.
Rederierna lämnar Suezkanalen
Enligt en separat lista som gCaptain har sammanställt är det många rederier som nu helt undviker rutten genom Röda Havet. Taiwanesiska Evergreen, tyska Hapag-Lloyd, medelhavsbaserade MSC och norska Wallenius Wilhelmsen har alla meddelat att de pausar trafiken genom Suezkanalen och Röda Havet.
Franska CMA CGM går emot strömmen och meddelade den 26 december att de planerar en gradvis ökning av antalet fartyg som färdas genom Suezkanalen.
Av Emanuel Lehtonen