Sandahls till chaufförerna: Gå med på lägre ersättning eller bli uppsagda

Acceptera en sänkning av dina “garanterade tillägg” – en del av lönen – eller så kan du sägas upp. Det budskapet skickade Sandahls Logistik i ett brev till sina chaufförer strax före jul. Den möjlighet till ecodriving-bonus som enligt bolaget ska kompensera sänkningen, upplevs svår att leva upp till och personalen har nu till den 10 januari på sig att bestämma sig. 

Läs även: Sandahls satsar på ecodriving-bonus

I början av december damp det ned ett kort meddelande hos chaufförerna på Sandahls Logistik. Det var ett “erbjudande” om nya anställningsvillkor och sista svarsdatum var den 15 december. De nya villkoren innebar införandet av en ny, ”avtalsenlig premiekompensation”: i praktiken en sänkning av tillägget för många av chaufförerna. Som kompensation ska istället en bonus erbjudas dem som kör bränsleeffektivt enligt ”förhandlad lönemodell”.

Om chaufförerna tackade nej kunde det bli fråga om uppsägningsförhandlingar “på grund av arbetsbrist”, enligt meddelandet från arbetsgivaren.

Uppfattats som ett hot

En anställd berättar för Dagens Logistik att personalen uppfattat det som ett hot: gå med på försämrade villkor eller få sparken. Att få ta emot beskedet strax före jul uppfattades också som en mycket trist julklapp från arbetsgivaren, och betänketiden som kort. 

Ett stort antal orter berörs av Sandahls omreglering, och fackförbundet Transport har fått signaler från flera håll om att de anställda upplevt brevet på samma sätt som den chaufför Dagens Logistik talat med. 

Många har uppfattat det som ett hot

Joakim Guttman. Foto Transport.

– Vi har pratat med företaget om detta och sagt att de måste formulera om utskicket till de anställda. Nu är det många som uppfattat det som ett hot, det är inte så man ska se det, säger Joakim Guttman, centralombudsman på Svenska Transportarbetareförbundet, som MBL-förhandlat om de nya anställningsvillkoren.

Även facket har fått kritik eftersom man har förhandlat med Sandahls om det nya avtalet. Bolaget inleder också sitt meddelande med att förklara att de nya villkoren skickas ut med anledning av en förhandling med Transport.  

– Men vi var inte överens. Vi tycker att det är dåligt att man sänker ersättningar, säger Joakim Guttman.

Att Sandahls kan föreslå sänkt garanterad ersättning och koppla detta till att chaufförerna annars kan bli uppsagda på grund av arbetsbrist har att göra med att sänkningen inte går emot kollektivavtalets miniminivåer. En sådan förändring av arbetsvillkoren är juridiskt tillåten, och eftersom de gamla tjänsterna som de var utformade innan förändringen försvinner, kan arbetsgivaren tala om arbetsbrist i juridisk mening, även om inga tjänster skulle försvinna.

Mikael Ingesson. Foto Sandahls.

Rättvist och hållbart ersättningssystem

Sandahls Logistiks vd Mikael Ingesson menar att det nya systemet bara handlar om att införa rättvisa och hållbara regler för chaufförerna. 

– Syftet är inte att de ska ta illa upp eller sluta. Det finns tre skäl bakom. För det första är det rättvist, för det andra ska det gå att tjäna mer för chaufförerna, och för det tredje är det är en del av vårt prioriterade hållbarhetsarbete, säger Mikael Ingesson till Dagens Logistik.

Bakgrunden är också att bolaget under de senaste åren köpt flera företag med sinsemellan varierande tilläggsersättningar.

– En del chaufförer som gör exakt samma arbete har fått olika lön, men nu får alla samma premiekompensationstillägg, säger Mikael Ingesson.

Nu får alla samma premiekompensationstillägg

När det gäller hållbarheten är en av huvudtankarna att ett mer hållbart körsätt leder till lägre bränslekostnader, vilket i sin tur ger ett utrymme att betala chaufförerna lite mer, förklarar Mikael Ingesson. I korthet går bonussystemet ut på att chaufförerna bedöms utifrån hur de kör, till exempel utifrån hur de bromsar eller har motorn på tomgång.

Borde harmoniserat uppåt

Enligt uppgifter till Dagens Logistik var Transports förslag att man skulle harmonisera ersättningarna uppåt  och inte nedåt; genom att höja de lägsta premiekomp-nivåerna i stället för att sänka den högsta. Fackets åsikt spelar dock ingen roll, eftersom en så kallad MBL-förhandling, (medbestämmandeförhandling) namnet till trots bara betyder att facket har rätt att få information och att lägga fram förslag. I slutändan är det arbetsgivaren som bestämmer. 

Enligt ombudsmannen är det också vanligt med uppsägningsförhandlingar, om den anställde inte accepterar omregleringar av detta slag. 

– Det kan mycket väl kan hamna i en diskussion om att företaget vill göra en förhandling om arbetsbrist, men det är en lagstadgad process och du behöver inte formulera det som att det låter som ett hot, tillägger Joakim Guttman.

Enligt honom finns det chaufförer hos Sandahls som ännu inte skrivit på det nya avtalet. 

“Alla kommer kunna tjäna mer än idag”

En orsak till att det knorrats bland personalen är att den maximala bonusen, även vid en optimalt hållbar körstil, inte kommer att leda till så mycket mer i kronor per timme för dem som i dag har de högsta tilläggen. 

– Man har haft lite olika ingångsvärden inför det nya systemet. Det blir en ökning av lönen om man lyckas, men då vissa har haft lite högre premiekomp innan förändringen blir det inte lika stor effekt av bränsleeffektiv körning för dem. Men viktigt är att alla kommer att kunna tjäna mer än i dag, säger bolagets vd.

Vad det handlar om är att en del av de som tidigare garanterats 10,50 kronor i timmen i tillägg inte upplever 5,50 kronor plus eventuellt 7 kronor i bonus som så attraktivt. Mer attraktivt blir det förstås för den som tidigare bara var garanterad 2 eller 5,50 kronor.

– Vi har förlängt tiden för de medarbetare som uttryckt behov av mer tid för att överväga och fatta beslut om de nya villkoren, säger Mikael Ingesson.

Den chaufför som Dagens Logistik talat med upplever det dock som att man måste köra i stort sett perfekt för att nå över den tidigare ersättningen, och att tvärtom några få misstag under en tremånadersperiod innebär sänkt ersättning, jämfört med dagens garanterade nivå.

Ansträngt sig kring kommunikationen

Mikael Ingesson poängterar att bolaget ansträngt sig för att kommunicera ut förändringarna ordentligt, och att alla kan nå ecodriving-målen. Företaget påpekar att det i en organisation med cirka 500 chaufförer alltid finns medarbetare som känner en viss oro när förändringar genomförs.

– Vi tycker det är tydligt, men visst, kommunikation sker alltid på mottagarens villkor. Det är säkert någon som tyckt att det varit bristfälligt. 

Företagets “premiekomp” ligger dessutom något högre än lägsta nivån i kollektivavtalet även efter förändringen, påpekar han.

Många positiva enligt vdn

Företagets vd menar också att många av chaufförerna ser positivt på den nya bonusmodellen.

– Jag kan förstå att förändringar kan skapa oro, men det är absolut inte så att vi har uttryckt oss hotfullt. Motivet bakom är ju att vi vill ju göra detta bättre för alla. Men vi beklagar om vår kommunikation har uppfattats som bristfällig eller hotfull.

Sandahls Logistik har nu bjudit in Transport till ett möte för att ta emot deras synpunkter angående kommunikationen kring bonusmodellen. Företagsledningen har också ändrat sig gällande tidtabellen för de anställda som ännu känner sig osäkra. Först förväntades de anställda att tacka ja eller nej till de nya anställningsvillkoren senast den 15 december. Nu har de som fortfarande tvekar fram till den 10 januari på sig.

Av Rickard Jakbo

Läs även: Sandahls satsar på ecodriving-bonus

Fakta: Premiekompensationstilläggen på Sandahls

De aktuella premiekompensationstilläggen utöver miniminivån i transportavtalet skapades ursprungligen för att kompensera för att ackordsbetalning utifrån till exempel lasternas vikt och antalet gods togs bort. Dessa tillägg till lönen per arbetad timme har inom Sandahls Logistik legat inom ett spann från avtalsenlig miniminivå på som minst två kronor i timmen till 10 kronor och 50 öre i timmen. Att företaget nu ändrar villkoren så att alla ska ha samma nivå på tilläggen, innebär en sänkning av den garanterade ersättningen för de chaufförer som legat relativt högt. Företaget kommer i den nya modellen att betala mellan fyra och sju kronor beroende på arbetsställe, vilket är något högre än de lägsta nivåerna i kollektivavtalet, enligt bolaget.

Källor: Transport, Sandahls