Last-mile-aktören Budbee omsatte 835 miljoner SEK under 2021, en ökning med mer än 100 procent mot 2020. Bolaget nådde också operativ lönsamhet på samtliga fem marknader man verkar på.
Svenskgrundade Budbee klev under 2021 in i Belgien och har nu verksamhet i fem länder. Nu meddelar bolaget att man omsatte 835 miljoner SEK under 2021, och nådde ”lönsamhet i den underliggande operativa verksamheten i samtliga länder på helåret 2021”, inklusive tillväxtmarknader. Tillväxten, som landade på mer än 100 procent jämfört med 2020, har skett helt organiskt.
– Vi har samma struktur och erbjudande i alla våra länder vilket dels betyder att vår modell fungerar överallt, dels att vi kan lägga all vår tid och energi på att skala upp. Nu levererar vi också lönsamhet tidigare än vi trodde, vilket är jätteroligt. Vi växer fint organiskt på egen hand och har inga behov av att förvärva bolag, då vi i hittills inte har sett aktörer som kan fylla en lucka i vårt erbjudande, kommenterar Budbees vd och grundare Fredrik Hamilton.
Under 2021 blev bolaget enligt egen utsago den största aktören i box-segmentet sett till antalet signade locations, med snart 4 000 boxar utplacerade runt om i Europa.
– Budbee Box har funnits i 1,5 år, vilket säger något om hur snabbt vi expanderar. Vi tittar konstant på nya sätt som vi kan erbjuda kunder något nytt och pushar oss själva i definitionen av vad vi är för bolag kommenterar Fredrik Hamilton.
Budbee grundades 2016 och kallar sig för ett techbolag inom e-handelsleveranser. Bolaget har levererat till 6 miljoner konsumenter och når nu omkring 30 miljoner konsumenter med sina leveranstjänster i Sverige, Finland, Danmark, Belgien och Nederländerna. Bland kunderna finns företag som ASOS, Zalando, Inditex och H&M. Bland finansiärerna finns bl a Kinnevik, Stena Sessan och AMF.