Byggstart för Umeå hamns nya Energipir

Umeå Hamn tecknar avtal med infrastrukturbyggaren GRK för uppförandet av en ny Energipir, en del av den omfattande om- och utbyggnaden av hamnen. Arbetet med Energipiren påbörjas omgående och den planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.

Umeå har tecknat avtal med GRK för uppförandet av den nya Energipiren som ingår i projekt Nordporten, ett av Umeå kommuns större byggprojekt som syftar till att bygga om och ut hamnen för framtida logistikbehov. Arbetet med den nya piren påbörjas omgående och den planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.

– Umeå hamn är viktig för regionens näringsliv. Med de stora satsningar som görs i norra Sverige, av såväl befintligt näringsliv men också av nya etableringar, pekar prognoser på ökande godsvolymer i Umeå hamn samtidigt som sjöfarten står inför en stor omställning. Majoriteten av det bränsle, för flygtrafik och gummihjulstrafik, som tas in via vår hamn täcker norra Sveriges behov. Med en ny energipir möjliggör vi för sjöfartens omställning liksom att vi kommer att kunna hantera betydligt fler olika energislag i hamnen, kommenterar Patrik Mattsson, vd för Umeå Hamn.

Inom projektet ska GRK bygga en helt ny energipir. Konstruktionen är en pålad kajkonstruktion med fyra dykdalber för säkrare fartygsanlöp. I arbetet ingår även att bygga en ny kontrollbyggnad samt nya ledningar till cisterner i hamnen. Genom utbyggnaden anpassas energipiren för hantering av fler energislag och mer moderna fartyg.

Projekt Nordporten omfattar Norra kajen, bygget av en ny energipir och brandvattenbyggnad, utökning av Södra kajen och Pirkajen, landström samt muddring. Projektet är uppdelat i flera etapper för att effektivisera bygget samtidigt som hamnens ordinarie verksamhet pågår. Byggtiden sträcker sig fram till 2030.

Umeå Hamn är ansvarig byggherre, INAB ansvarar för projektledningen och Kvarken Ports Umeå är kravställare/utvecklare.

Bilden visar de olika arbetsområdena samt muddringsområdet (röd outline) för projekt Nordporten. Källa INAB