Lyssna på senaste avsnittet
Flödet är namnet på Dagens Logistiks nya poddsatsning, med trion Hilda Hultén och Klara Eriksson, redaktörer och medgrundare för Dagens Logistik, och Urban Lindstedt, poddproducent. ”Med Flödet vill vill bidra med en aktuell nyhetspodd, med intervjuer, spaningar och skvaller från branschen. Vi känner att vi fyller en lucka med den här poddsatsningen”, säger Hilda Hultén, som i första avsnittet spanar från Logimat.
Under tio års tid har Logistikpodden funnits för de som vill lyssna på en podd med renodlat logistikinnehåll. Den podden har dock släppt sitt sista avsnitt. Nu kliver branschtidningen Dagens Logistik in och fyller de skorna.
– Vi kände att vi ville bidra till logistiksamtalet med en arena för intervjuer, spaningar och diskussion, vi tycker det har saknats lite. Det kommer bli ett ganska hårt editerat format: en dryg halvtimmes intervju eller nyhetsspaningar varje måndag, säger Klara Eriksson, som basar över nyhetsbrevet på Dagens Logistik och kommer tjippa in diskussionsämnen till poddtrion.
Logimat och Danmark
Hilda Hultén har snart 15 år av logistikbevakning i bagaget, och bidrar med de långa tidslinjerna i podden. I avsnitt ett spanar hon från Logimat och påminner om att Danmark ligger före Sverige i digitaliseringen – på tal om Postnords avslutade brevutdelning.
– Som journalist träffar man så intressanta människor, och jag har ofta tänkt att jag vill dela det de säger med vår publik. Med podden bli det möjligt. Sedan vill jag också att poddlyssningen ska vara en rolig stund då man får lite skvaller och bakgrundskunskaper om det som sker inom vår bransch.
Känd från E-handelstrender
Urban Lindstedt driver de framgångsrika poddarna historia.nu och Militärhistoriepodden, men är i logistikbranschen antagligen mest känd för podden E-handelstrender, en podd om e-handel som fanns mellan åren 2016 och 2023.
– Både Hilda och Klara har varit med i E-handelstrender och det är alltid ett nöje att ha med dem att göra. Det ska bli roligt att göra Flödet med dem och jag tror mycket på ämnesfokuserade B2B-poddar – det kommer alltid finnas behov av initierad och nischad branschjournalistik.
Lyssna på första avsnittet här:
🔹 Spotify
🔹 Apple Podcasts