E-handlarindex visar på ökad framtidstro

Klarnaägda Pricerunners E-handlarindex steg under årets andra kvartal och når nu sin högsta nivå sedan 2021. Framförallt är det framtidstron som ökar, när index totalt hamnar på 56, mot 50,9 kvartal 1.

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av hur försäljningen utvecklas och deras tro på utvecklingen framöver.

E-handelsindex för kvartal två, som baseras på 81 digitala intervjuer med e-handlare i Sverige, genomförda mellan den 20 juni och 5 juli, visar på en ljusare framtidstro än kvartal 1. Indexet stiger 5,1 punkter, från 50,9 till 56.

Källa Pricerunner.
AI och Black Friday

Pricerunner har även frågat hur man ser på utvecklingen inom AI och hur man tänker kring årets högsäsong vid Black friday. Majoriteten av Sveriges e-handlare svarade att de tror att AI kommer att utgöra en avgörande del av deras verksamhet, vare sig de vill eller inte. Samtidigt menar lika många att AI underlättar deras dagliga arbete.

– Att så många aktörer ser fördelarna med tekniken tyder på att den har potential att möjliggöra en mer effektiv och dynamisk e-handelssektor, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Många e-handlare utreder sätt att förnya sig inför den stundande köpfesten som sker i slutet av året i form av Black Friday och julhandeln. Fler än hälften av e-handlarna svarar att de kommer utforska nya segment för att attrahera en bredare kundbas. Hela 43 procent kommer att lägga större fokus på marknadsföring, medan en tredjedel av e-handlarna avser att genomföra fler eller större kampanjer under det kommande halvåret.

Samtidigt visar en nyligen gjord NEPA-studie att svenska konsumenter planerar sina köp i allt högre utsträckning till följd av ökade levnadskostnader. Tre av fyra vittnar om att de passar på att köpa produkter när de är på rea oftare, och över en fjärdedel använder prisjämförelsetjänster i större utsträckning. NEPA-undersökningen gjordes under maj 2023 på 2 000 respondenter över 15 år bosatta i Sverige.