Ekonomin pressar julhandeln – förväntas backa

Årets julhandel påverkas av hushållens minskade köpkraft. Decemberhandeln förväntas minska med tre procent jämfört med samma period i fjol, enligt en prognos från HUI. Konsumenterna kommer att vilja fira jul som vanligt – men kommer att handla mer planerat och billigare. ”Substitutjulen är på ingång”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

HUI Research rapport ”Julhandelsrapporten 2023” presenterar försäljningsutsikterna inför handelns viktigaste försäljningsperiod. Efter tio år med positiv försäljningsutveckling förväntas julhandeln i år minska med tre procent, vilket motsvarar 2021 års försäljningsnivå. Försäljningen i dagligvaruhandeln förväntas landa strax över fjolårets nivå och försäljningen i sällanköpsvaruhandeln förväntas backa med fem procent.

– Julhandeln 2023 förväntas minska. Det är ekonomiskt tuffa tider för många, samtidigt som hushållen vill fira jul som vanligt. Julmat och julklappar kommer att inhandlas, men mer planerat och till en billigare peng, substitutjulen är på ingång, kommenterar Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Värre om man ser till inflationen

Årets julhandelsprognos görs både i löpande och fasta priser. Prognosen i löpande priser uppgår till minus tre procent. Dagligvaruhandeln väntas öka med en procent och sällanköpsvaruhandeln väntas minska med fem procent.

Prisutvecklingen under december förväntas dock att uppgå till fyra procent i båda delbranscherna, vilket innebär att försäljningen i fasta priser därmed bedöms minska med sju procent totalt. Dagligvaruhandeln förväntas minska med tre procent och sällanköpsvaruhandeln med nio procent.

Proriterar julinköp

Decemberhandeln förväntas monetärt att minska med 2,5 miljarder kronor jämfört med föregående år. Enligt HUI:s beräkningar förväntas hushållens konsumtionsutrymme ha minskat med 6,7 miljarder för perioden, vilket tyder på motståndskraft inom handeln och indikerar att julinköpen prioriteras.

– Tillfällen där vi samlas är prioriterade bland hushållen. I år är dock plånboksfrågan än mer aktuell än föregående år, vilket gör att inköpen till jul i större utsträckning förväntas ske till rabatterade priser. För handlarna ligger utmaningen både i att stå kvar på konsumentens inköpslista och att få lönsamhet i det som säljs, kommenterar William Lindquist, analytiker på HUI Research.

Även i år förväntas gränshandeln bidra positivt till dagligvaruhandelns utveckling genom gränshandlande norrmän. I viss mån påverkas även sällanköpsvaruhandeln positivt av inflödet av danska och finska kunder med starkare valutor.