Element Logic levererar rekordresultat – särskilt i Sverige

Automationsleverantören Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin 2020 – omsättningen översteg 100 miljoner euro. Tillväxt i näthandeln samt ökat fokus på detaljhandelns effektivitet, liksom expansion till nya marknader bidrog till tillväxten, som landade på 40 procent.

Företaget, som är specialiserat på robotlösningen AutoStore och uppnådde flera rekord under föregående år. Rörelseresultatet är 16 miljoner euro och motsvarar en tillväxt på 100 procent jämfört med 2019. Orderstocken hade också ett rekordantal med en tillväxt på 60 procent, till 64 miljoner euro. Omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020 – och det är särskilt den svenska avdelningen som sticker ut under 2020 års goda resultat, där man har haft stor framgång och levererat högre än budgeterat.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige, i ett pressmeddelande.

Thomas Karlsson. Foto Element Logic.

– Vi ser en stor möjlighet att bredda vår verksamhet ytterligare och nå nya segment med våra produkter och lösningar, där vi spår att livsmedel kommer att ta ytterligare kliv i sin automatisering för att kunna möta konsumenternas behov.

Konsumenternas förväntningar formar marknaden

Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic.

– Vi förutspår att färre branscher bara kommer att ses som en fysisk arena. Vi tror att konsumenternas betalningsvilja för snabbare leveranser kommer att öka, vilket skapar nya krav på effektiv logistik. Med en förändring mot mindre lager som ligger närmare kunderna för att uppnå snabbare leveranser. Det är redan tydligt på flera marknader, kommenterar han.


Redo för framtida tillväxt

I februari 2020 vann Element Logic fullständiga distributionsrättigheter för Autostore i Europa, vilket gjorde det möjligt att expandera och etablera nya avdelningar i fler länder. Som ett resultat av avtalet har Element Logic öppnat fullskalig verksamhet i Polen och Benelux och ytterligare expansioner till nya marknader planeras till 2021.

– Vi fortsätter att ta nya marknadsandelar på både etablerade och “nya” marknader. Vårt primära fokus för 2021 kommer vara att utveckla vår expertis och kapacitet ytterligare för att förbereda oss för framtida tillväxt, förklarar Blakseth.

– Som en del av framgången här i Sverige är vi på konstant jakt efter nya nyckelrekryteringar för att bredda och spetsa vår verksamhet, säger Thomas Karlsson.

Om Element Logic

Element Logic har mer än 150 anställda i Europa och hade 2019 en omsättning på €80 miljoner. Huvudkontoret ligger i Norge med dotterbolag i hela Europa.