Den trehjuliga elkärran Re:Move utvecklas av bl a elbilstillverkaren Polestar för last mile-leveranser. Den lätta aluminiumkonstruktionen kan lasta 275 kg samtidigt som den får plats på cykelbanor.
Den trehjuliga eldrivna kärran är ett gemensamt projekt mellan flera aktörer, bland annat norska aluminiumtillverkaren Hydro som står för återvinningsbar aluminium och svenska elmotorcykelföretaget Cake som bidrog med en elektrisk drivlina för trehjulig mobilitet. Elbilstillverkaren Polestar bidrar med sin Coventry-baserade anläggning för forskning och utveckling.
– Det här var verkligen som en jam session. Alla samlas för en kväll och tar med sina instrument för att spela något nytt och oväntat, kommenterar Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Elkärran kan användas för sista kilometern-leveranser i stadsmiljöer och mobilitetslösningar i städer. Eftersom fordonet byggs med aluminium blir konstruktionen både lätt och stark: framför föraren finns en plattform som klarar 275 kg last samtidigt som den är smal nog att köras på cykelbanor.
– Vi ser vilken otroligt stor skillnad våra materialval gör när det kommer till en produkts klimatpåverkan. Det blir allt mer tydligt för mig hur sammankopplade vi är. Vi behöver verkligen varandra för att kunna nå våra klimatmål, kommenterar Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Polestar.
Samarbetet är en del i designtidningen Wallpapers initiativ ”Handmade” som för samman designers, arkitekter och andra kreatörer för att genomföra inspirerande projekt. Utvecklingen av fordonet pågår fortfarande med tester och justeringar.
– Det finns något väldigt kraftfullt i oväntade samarbeten. Jag är helt tagen av allas generositet, och av mängden tid, energi och hängivelse som alla har bidragit med, kommenterar Nick Compton, chefredaktör på Wallpaper