Eskilstunas logistiksuccé – ingen slump

Eskilstuna är idag ett av Sveriges hetaste etableringslägen, där det just nu byggs närmare 250 000 kvm logistik. Bakom framgången ligger en tydlig vision och många års hårt lagarbete i kommunen.
– Vi har tagit en hel del modiga beslut, som visat sig vara rätt. Grunden är att sätta människor i arbete, berättar etableringschef Mikael Jonsson.

Prologis bygger 25 000 kvm för Footway och Logicenters bygger ut sin fastighet där Kuehne Nagel sköter Amazons flöden med 15 000 kvm
under 2021. Nästa år ska Coops 110 000 kvm stora lager stå klart, Bockasjö bygger 20 000 kvm åt Apoteket och Frode Laursen gör en storsatsning i Eskilstuna med en 175 000 kvm stor tomt och bygglov för 36 000 kvm, där
byggstart sker inom kort.
– Kommer Rockwool igång med sin satsning tillkommer ytterligare 30 000 kvm inom något år, under 2021 kommer omkring 230 000–250 000 kvm logistikytor vara under uppförande i Eskilstuna, konstaterar Eskilstuna
Logistiks marknadschef Manuel Brändeborn.

Manuel Brändeborn, David Hoffman och Mikael Jonsson är välkända ansikten i branschen. Genom många års fotarbete har de hjälpt till att ta Eskilstuna till nya logistikhöjder. Foto DL.


Jobb i fokus

Det strategiska arbetet med att sätta Eskilstuna på logistikkartan påbörjades i mitten av 00-talet, efter att den gamla industristaden tampats med hög arbetslöshet sedan decennier tillbaka.
– Att skapa jobb har varit det överskuggande sedan dag ett, och logistik är verksamhet som behöver händer och fötter, berättar Mikael Jonsson.

I dag sysselsätter sektorn runt 2 000 personer – en siffra som kommer att öka rejält de närmaste åren.
– Bara de etableringar som nu sker skapar 2 000 nya jobb till, vilka spiller av sig med tillväxt i andra sektorer.
Arbetskraften är idag en av lägets stora styrkor, som kommunen själva förstärker. Bland annat genom en matchningstjänst för företag, som
hjälper dem hitta rätt personal.

Kundfokus avgörande

Eskilstunas framgångssaga som logistikläge började kring millenieskiftet med etableringen av H&Ms centrallager. Starten till vad som blev
Eskilstunas kombiterminal och Eskilstuna Logistikpark lades omkring 2005,
då man gick från ett reaktivt till mer proaktivt arbete. Runt 2009 började man sätta översiktsplaner och detaljplaner och själva förbereda
vägar, mark och infrastruktur.
– I början åkte vi runt på små skogsvägar med kunderna och sa att ”så här kommer det bli”. Jag minns första gången vi var med på Logistik&Transport runt 2008, med en ganska tafflig monter bakom någon pelare, som
ingen kunde se. Det har hänt en del sedan dess, skrattar Mikael.

För Eskilstuna sticker ut som kommun i logistiksammanhang; genom att alltid vara med; tillgängliga och väl bemannade. Gott värdskap och relationsbygge är ledord för arbetet.
– Det har alltid varit en ledstjärna att ingen någonsin ska lämna Eskilstuna med en dålig smak i munnen. Känner man sig väl bemött så kan det leda till samarbeten på sikt, även om det inte passar behoven just nu, säger Mikael
Jonsson, som redan från början sade att det skulle ta tio år att sätta Eskilstuna på kartan.
– Det har varit hårt jobb och ganska motigt ibland, men vi har alltid fått politiskt stöd att fortsätta och har brunnit för det här. Nu är vi där vi vill – och det är full fart framåt som gäller.

Av Hilda Hultén