Ett Byd-skepp kommer lastat

I slutet av februari anlädde kinesiska elbilstillverkaren Byd första chartrade roro-fartyg Explorer No. 1 till Bremerhaven, Tyskland, lastat med billiga kinesiska elbilar för den europeiska marknaden. Ytterligare sju Byd-fartyg ska sjösättas de närmaste två åren.

I slutet av 2023 gick kinesiska Byd om amerikanska Tesla som världens största elbilstillverkare, sett till antal levererade fordon. Byd driver ett aggressivt priskrig på elbilar, och efter den senaste prissäkningen så kostar Byds budgetmodell Seagull EV knappt 100 000 kronor ny i Kina – ungefär hälften så mycket som västerländska motsvarigheter.

Bolaget satsar nu hårt i Europa, och för några veckor sedan stod det klart att BYD väljer Ungern för sin första europeiska bilfabrik. Företaget vill dessutom exportera fler bilar och planerar därför att ta åtta nya fordonsfraktfartyg i drift de kommande två åren, det rapporterar Seatrade Maritime med hänvisning till ett uttalande från Byds ordförande Wang Chuanfu. 

Det första roro-fartyget Byd Explorer No. 1 lämnade hamnen i Shenzhen i Kina i januari och är det första av åtta BYD-fartyg som ska transportera elbilar från Kina till Europa. Fartyget kan transportera 7 000 bilar och är byggt av kinesiska varvet Cimc Raffles. Ytterligare fyra fartyg med lastkapacitet på 9 400 bilar är beställda och börjar levereras 2025. 

– Vi är jätteglada att välkomna Byd Explorer No. 1 till vår kaj efter sin jungfrufärd. Vår hamn har servat internationella biltillverkare i många år, kommenterar Matthias Magnor, operativ chef på BLG Group som driver bilhamnen i Bremerhaven, som kommer att sköta hantering, lagring, teknisk service och distribution via lastbil, tåg och sjö åt Byd i Europa.

BLG AutoTerminal Bremerhaven har kapacitet att hantera mer ön 1,7 miljoner fordon påer år, och är en av världens största bilterminaler. Alla större rederier trafikerar hamnen, och omkring 1 000 transportörer besöker hamnen varje år.

Av Hilda Hultén