Foodora satsar på en infrastruktur av lagerbutiker varifrån deras bud snabbt och hållbart kommer leverera varor hem till kunderna. Den första öppnar idag på Södermalm i Stockholm.
Foodora, som gillar att hitta på ord, kallar sin första butik/lager för snabba hemleveranser för “digifysisk” och butiken ska leverera allt från tvättmedel och Snickers till kompletta veckoinköp för ett hushåll – på mindre än 30 minuter.
Foodoras butiker är enbart ägnade åt att uppfylla onlinebeställningar, och med längre gångar och ingen kassadisk kommer butiken att användas för att packa onlinebeställningar.
– Foodora market är en gamechanger. Vi kan leverera i stort vad som helst under 30 minuter. Svenskarna vill ha snabb leverans av dagligvaror, nu ser vi till att ordna det, då vi har infrastrukturen klar, kommenterar Foodoras vd Hans Skruvfors.
– Foodora market kommer också bli en bra stöttepelare för lokala varumärken. Genom oss kommer svenskarna kunna köpa närproducerade varor, vilket jag vurmar starkt för. Det lokala näringslivet är alltid något jag har i tankarna när vi utvecklar våra tjänster.
Lokala lager och så många kompakta, utsläppsfria fordon som möjligt ska ge både snabbare leveranser och bättre stadsmiljöer. En samarbetspartner är eldrivna podtaxibolaget Bzzt.
– Bzzt är som skapt för den här typen av uppdrag. Våra fordon är kompakta, energisnåla och utsläppsfria men stora nog att leverera tyngre och flera varor. Blixtsnabba leveranser med minimalt klimatavtryck är vårt mellannamn, säger Sven Wolf, vd för och medgrundare av Bzzt.
Fler foodora markets kommer rullas ut inom kort för att täcka hela Stockholms kärna, därefter är planen att foodora market ska finnas på flera platser runt om i Sverige.