Solpaneler kan förlänga räckvidden för ellastbilar

Tillsammans med bland andra Scania deltar solpanelsproducenten Midsummer i ett utvecklingsprojekt där solpaneler installeras på ett lastbilssläp för att öka räckvidden.

Projektet ska undersöka hur mycket elproduktionen från solpanelerna kan förlänga räckvidden på el för en hybridlastbil och hur trailer kan mata el till elnätet när den inte är i drift. Teoretiska beräkningar från Uppsala Universitet visar på bränslebesparingar på 5-10 procent i Sverige och cirka 10-20 procent i Malaga i Spanien.  
 
– Vår teknik har tidigare visat sig framgångsrik för att driva elektriska fordon så som bussar och mindre fordon. Det känns mycket lovande att utvecklingsprojektets beräkningar visar på så goda möjligheter till faktiska bränslebesparingar, kommenterar Sven Lindström, vd, Midsummer. 
 
– Vi är väldigt förväntansfulla inför detta projekt. Att kunna driva våra lastbilar via solel hade varit ett stort genombrott för lastbilsindustrin som arbetar hårt för att sänka sina koldioxidutsläpp, kommenterar Eric Falkgrim, Technology Leader in Vehicle Design, Scania R&D. 
 
Test i kommersiell drift kommer att genomföras under 2021. I juni 2020 meddelade Vinnova att projektet får finansiering med 8,3 MSEK för steg två, deltagarna i projektet står för motfinansiering.  
 
Projektet består av följande aktörer; Midsummer som tillverkar de lätta, flexibla och tunna solpanelerna till lastbilstrailern, Scania som bygger hybridlastbilen, Uppsala Universitet som projektleder, Eksjö Maskin & Truck som bygger släpet, Ernst Express som kommer att köra lastbil och släp i kommersiell drift, samt Dalakraft som är elnätsägare vid Ernst Express anläggning och ansvarar för matningen till elnätet.