Ford öppnar elektrifieringscenter i Köln

Biltillverkaren Ford har uppdaterat den anrika fabriken i Niehl, Köln, till en högteknologisk produktionsanläggning för företagets nya elfordon. Köln Elektrifieringscenter kommer kunna producera 250 000 elbilar per år.

Fabriken i Niehl grundades 1930 och har uppdaterats till en kostnad på av 2 miljarder dollar. Den 125 hektar stora anläggningen är designad för att vara så effektiv som möjligt. Med en helt ny produktionslina, batterimontering och toppmoderna verktyg samt automationsprocesser kan de uppnå en årlig produktionskapacitet på fler än 250 000 elbilar. Den nylanserade elektriska Ford Explorer blir den första elbilen som produceras i anläggningen.

– Öppnandet av Köln Elektrifieringscenter blir starten på en ny generation av ren tillverkning av rena elbilar i Europa. Denna anläggning blir en av de mest effektiva och klimartsmarta anläggningarna i hela industrin. Jag är stolt över att fortsätta arbeta mot en framtid med nollutsläpp för våra barn och barnbarn, kommenterar Bill Ford, styrelseordförande för Ford.

Kärnan i anläggningen är de digitala framsteg som kopplar samman maskiner, bilar och personal. Implementering av självlärande maskiner, autonoma transportsystem och “big-data”-bearbetning i realtid möjliggör för löpande förbättring av produktionsprocesserna. De inför även nya kognitiva och kolloborativa robotar samt augmented reality-lösningar för att stödja personalen och öka effektiviteten och datautbytet med andra anläggningar.

Effektivare energianvändning

Elektrifieringscentret ska bli biltillverkarens första helt koldioxidneutrala anläggning. För att nå dit minskar biltillverkaren användningen av energi och utsläpp i anläggningen genom nya processer, maskiner och teknologier. Den el och naturgas som används för att driva anläggningen är certifierad som förnybar.

– Anläggningarna och processerna har designats av våra ingenjörer för att maximera effektiviteten och minimera miljöpåverkan, hjälpa Ford att bli koldioxidneutral i Europa och stödja vår globala plan för att minska utsläpp av koldioxid, kommenterar Martin Sander, generaldirektör för Ford Model e Europa.

Värmeutsläppen kommer till en början att klimatkompenseras, men de ska minska med ca 60 procent till 2026 för att helt elimineras till 2035.