“Fördelen är att vi är oberoende”

Pindelivers leveransplattform hjälper kunderna, ofta inom mat-ehandel att optimera den knepiga sista milen inom e-handeln, men det krävs att de sköter transporterna själva. 

– Jag tycker dock att man kan se en trend där fler tar över sina egna flöden, man vill ta kontroll och äga även leveransen, säger Nina Littorin, marknadsansvarig på Pindeliver.

Läs mer på tema digitalisering i Dagens Logistik nr 4 2020, utkommer v. 50

Digitaliseringen av logistikbranschen ökar effektiviteten men gör också att aktörerna blir fler och kedjorna mer komplicerade. Pindeliver hakar i efter TA-leverantörerna, samlar in ordrar och optimerar dem efter en radda parametrar som optimerar rutten och minimerar körsträckan. Bland kunderna finns flera stora aktörer inom dagligvaruhandeln och transportörer.

– Man kan säga att vi är som Airmee eller Budbee men inte erbjuder själva transporttjänsten, säger Nina Littorin. 

Pindeliver grundades som produktbolag till IT-konsultföretaget Elicit 2012, eftersom man såg att det fanns mycket att göra vad gäller spårbarhet och precision i leveransen av e-handelspaket. Idag är kunderna främst företag som själva har kontroll över sina transporter, som stora livsmedelsaktörer. 

–  Men det börjar också bli många transportbolag och TPL-are som erbjuder transporttjänster som använder vår plattform. Jag tycker man kan se en trend i att allt fler ser värdet med att äga sina leveranser, säger Nina Littorin. 

– Det är ett väldigt krig om att äga kunden idag. Att vi är en oberoende aktör som bara är en plattform för andra aktörer i leveranskedjan, tror jag många ser som en stor fördel. 

Pindelivers leveransplattform optimerar rutterna efter kortast körsträcka och med hjälp av realtidsdata över trafiksituationen. På sistone har även hållbarhet blivit allt viktigare för Pindelivers kunder – där ex. dagligvaruhandeln har visat framfötterna vad gäller elektrifiering. 

Det är ett väldigt krig om att äga kunden idag

– Den senaste parametern vi lade in var att ta hänsyn till elbilars räckvidd och laddtid, och när laddinfrastukturen byggts ut måste även den tas med i ruttplaneringen. Vi vill vara ett system som våra kunder kan använda för att bli mer hållbara och ställa om. 

Bransch i utveckling

Även om utvecklingen inom vissa delar av logistikbranschen går fort just nu, finns det segment som släpar efter vad gäller digitalisering. 

– Det finns ganska många företag som ännu inte gjort den resan, en del partihandel sker till exempel fortfarande manuellt, säger Nina Littorin. 

Pindeliver var och med och tävlade i Sveriges Paketombuds tävling för att skapa en e-handelsplattform för samlastning av e-handelspaket i glesbygd, ett uppdrag som dock kammades hem av Predictive Movement. 

– Vi hade kunnat lösa det på en vecka egentligen, vi har ju redan samlastning i många av våra flöden och vår leveransplattform är enkel att integrera med andra system, men de föll för ett annat bidrag.

Av Klara Eriksson

Läs mer på tema digitalisering i nästa nummer av Dagens Logistik, utkommer v 50