Fortsatt tillväxt för mat och mat online

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Även e-handeln av mat ökade, för åttonde månaden i rad.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i november till 1,9 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 3,2 procent.

– Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var något högre i november än under årets tidigare månader. Det ekonomiska läget vänder sakta uppåt, vilket innebär att en högre konsumtionsnivå bland hushållen bidrar till positiv volymtillväxt för branschen. Nu stundar även en av de viktigaste försäljningsperioderna under året, då försäljningen är ungefär 30 procent högre under veckan före jul än under en vanlig vecka, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsandel: 4,4 procent

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 5,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 3,7 procent. Hemleverans ökade med 0,2 procent och upphämtning i butik ökade med 8,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,4 procent.

– E-handeln visar på fortsatt tillväxt och november var den åttonde månaden i rad med en positiv utveckling. E-handelsandelen av försäljningen i dagligvaruhandeln har under året varit stabil och uppgick i november till 4,4 procent, avslutar Karin Brynell.