Mathem, som är satt i rekonstruktion, har lagt ner två lager för att minska sina omkostnader med målsättningen att på sikt nå lönsamhet i logistiken. Nu får Frigoscandia uppdraget att sköta bolagets middle mile – mellan kvarvarande lagret i Larsboda, Stockholm och distributionspunkterna i Malmö och Göteborg.
E-handlaren Mathem och Frigoscandia, specialist på tempererad logistik, har inlett ett strategiskt samarbete som möjliggör att Mathem kan centralisera sin lagerverksamhet till Larsboda, och därigenom automatisera logistiken. Samarbetet innebär att Frigoscandias nätverk för transporter nyttjas mellan Mathems automatiserade lager i Larsboda, och distributionspunkterna i Göteborg och Malmö.
Modernaste lagret kvar
Tidigare hanterade Mathem sina kunders beställningar utifrån anläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom att centralisera all plockhantering till det automatiserade lagret i Stockholm, som stod klart 2023, kan effektiviteten ökas samtidigt som matsvinnet minimeras genom mindre komplext prognosarbete.
– Vårt strategiska beslut att centralisera Mathems lagerverksamhet, och därigenom nyttja vår befintliga automation för alla våra kundordrar, innebär ett stort steg i rätt riktning för ett ännu bättre kunderbjudande och en mer lönsam verksamhet. Här är även en effektiv lösning för transporterna från lagret i Stockholm till våra distributionspunkter i Göteborg och Malmö central. Genom samarbetet med Frigoscandia säkrar vi vår leveranskedja och att våra kunder får sina varor i rätt tid och till god kvalitet, säger André Knüppel, COO på Mathem, i ett pressmeddelande.
Mathem är sedan hösten 2023 en del av norska Oda Group, och André Knúppel har en bakgrund som operativ chef hos Oda.
Fyller lastbilarna för Frigoscandia
I ett första steg kommer Frigoscandia att ansvara för transporten av kundordrar från Stockholm, där de plockas, till distributionspunkter i Göteborg och Malmö för slutdistribution till kunderna.
– Stockholm är Nordens största konsumentmarknad, men det produceras förhållandevis lite livsmedel i närområdet. Detta skapar strukturella obalanser i marknaden med överskott på transportkapacitet ut från Stockholmsområdet som följd. Genom att driva
godsvolymer i motsatt riktning kan Mathem utnyttja denna obalans. Något som ger både finansiella och miljömässiga fördelar då Frigoscandia ökar fordonens fyllnadsgrad, kommenterar Anders Orwinger, VP Sales Sweden & Business Development på Frigoscandia.
Av Klara Eriksson