Malmö stad vill bygga en konstgjord ö i Norra hamnen genom en utfyllnad för att kunna hantera större fartyg och godsmängder. Beslutet överklagades av Naturskyddsföreningen till Högsta domstolen för att skydda havsbottnen, men Högsta domstolen väljer att inte ge prövningstillstånd till ärendet och nu kan arbetet med utbyggnaden fortsätta.
I januari 2024 godkände Mark- och miljööverdomstolen ansökan om att skapa en konstgjord halvö i Norra hamnen i Malmö. Halvön ska göra det möjligt att ta emot större fartyg och hantera en större mängd gods. Det innebär också att den kommersiella delen av hamnverksamheten flyttas längre ut från den centrala staden. Samtidigt kan järnvägen byggas ut för godstransporter till och från hamnen.
Mark- och miljööverdomstolens beslut överklagades av Naturskyddsföreningen till Högsta domstolen. De menar att utfyllnadsområdet redan är starkt påverkat av hamnverksamheten och att arbetet kommer leda till att en betydande del av havsbottnen, där det finns ålgräsängar, kommer försvinna. Malmö stad å sin sida lyfter utbyggnadens allmän- och samhällsintresse. Nu har högsta domstolen valt att inte bevilja prövningstillstånd i ärendet, vilket innebär att Mark- och miljööverdomstolens beslut ligger fast och arbetet kan fortsätta.
– Vi är glada över en ny utfyllnad i Norra Hamnen som skapar nya, potentiella affärsmöjligheter för vår verksamhet och vi ser beslutet som mycket positivt för hamnens utveckling, kommenterar Barbara Scheel Agersnap, vd för Copenhagen Malmö Port, samarbetspart till Malmö stad.
Utfyllnaden kommer ske genom att en vall byggs i vattnet. Innanför den kommer massor att läggas, ett arbete som beräknas ta tio år. Därefter kommer marken att bearbetas under ett antal år innan den kan användas. Runt 2040–2045 väntas marken vara klar för hamnverksamhet och kommer då omfatta motsvarande 52 fotbollsplaner.
– Vi har väntat länge på att starta detta arbete så beslutet känns jättebra och är en stor lättnad. Det är positivt inte bara för att utveckla hamnens strategiska läge utan även för godshanteringen och utbyggnaden av Malmö in i framtiden, kommenterar Olle Anderberg, hamnstrateg på Malmö stad.