Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser mer positivt på kommande tre månader. Ökningen sker dock från låga nivåer, och läget är fortsatt ansträngt. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmaste framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet. Och det ekonomiska läget fortsätter tynga ner förväntningarna. Men Svensk Handels Handelsbarometern för maj månad visar ändå på en viss uppgång, om än från låga nivåer.
– Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student- och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år, kommenterar Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
För partihandeln innebär hård konkurrens och en svag krona ett stort problem. Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. Indikatorvärdet stiger med 3,1 enheter till 78,2.
Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens mätning. Indikatorvärdet stiger med 4,7 enheter till 76,6, vilket dock är lägst bland delbranscherna.
– Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal, kommenterar Sofia Larsen.