Rekordförflyttningen till nätet har drivit på utvecklingen inom områden som last mile, automatisering och digitalisering. E-handeln växte med 40 procent pandemiåret 2020, och driver på behovet av nya lager. Och nu utkristalliserar sig ett antal tydliga logistiklägen för just e-handel.
Redaktionen på Dagens Logistik har under många år följt och listat Sveriges bästa logistiklägen, utifrån kriterier som infrastruktur, marktillgång, kompetens och logistikyta. E-handelslogistik är mer ytkrävande än klassisk butikslogistik, och de senaste åren har allt fler av de tillkommande logistikytorna i Sverige byggts för e-handel: Både för renodlade e-handlare men också retailers som satsar på omnikanalhandel och TPL-aktörer med e-handlare som kunder. Även transportörernas terminaletableringar drivs i mycket av den växande e-handeln.
Läs listan över Sveriges bästa e-logistiklägen
Kompetens, ledtider, terminalnärhet och mark
Att ha god tillgång till arbetskraft är viktigt för e-handeln som generellt har stora säsongsvariationer. Automatisering kan vara en hjälp vid peakar, men e-logistiken är fortfarande arbetsintensiv. Det här har varit en stor tillgång för lägen som den gamla industriorten Eskilstuna, och off-gridlägen som Morgongåva, Vansbro och Kalmar, och blir allt viktigare när logistikklustren växer och konkurrensen om personal ökar. Arbetskraftstillgång är också det viktigaste kriteriet för lagerlokalisering i mer tätbefolkade delar av Europa – där mark är en bristvara och konsumentmarknaderna stora.
Det andra viktiga kriteriet för e-handelslogistiken är närhet till konsumenterna, för att kunna erbjuda korta ledtider, vilket är särskilt viktigt för den dyra och komplicerade e-matslogistiken, med varor med kort hållbarhet och kylkedjor som måste hållas, liksom konsumenter som vill ha varorna snabbt. För att snabbt komma ut till konsument är också ett upparbetat transportnätverk och närhet till transportörernas terminalnät viktigt.
En annan viktig förutsättning för att kunna etablera ett e-handelslager är att det finns tillgång till mark, vilket ställer till problem då det just i de storstadsnära lägen ofta råder markbrist. Det här leder till uppfinningsrika lösningar som ex Mathems bygge av ett flervåningslager i Farsta för att utöka lagerytan.

Fem år med e-lagerbyggen
De äldsta e-handlarna har nu drygt 20 år på nacken, men under e-handelns första 15 stapplande år så växte verksamheten oftast in i det befintliga beståndet, i tomma lager eller hos TPL-aktörer. Sveriges största e-handlare Dustins 22 500 kvm lager i Rosersberg som byggdes 2009, kan vara det första nybyggda e-handelslagret i Sverige, och även Adlibris var tidigt ute med lager i Morgongåva. Men det var först runt 2015 som större, rena e-handelslager började byggas på allvar, och därefter har e-handels-, och omni-lager utgjort en växande andel av lageretableringarna.
Läs listan över Sveriges bästa e-logistiklägen
2021–2022 byggs 393 000 kvm lageryta för e-handel eller omnikanal, en knapp fjärdedel av den tillkommande ytan. Nelly i Borås, Apotea-gruppen i Morgongåva, Footway i Eskilstuna, Mathem i Farsta, Ica i Brunna och Nordic Nest i Borås är “rena” e-handelsetableringar.
E-handelstableringar (>10 000 kvm) 2015 –2022
Aktör | Ort | Storlek (kvm) | År |
Axfood (omni) | Sthlm/Bålsta | 126000 | 2022 |
Apotea m fl | Morgongåva | 76000 | 2018/2022 |
Jollyroom | Göteborg | 75200 | 2018/2020 |
Trademax/Furniturebox | Helsingborg (Nowaste) | 48400 | 2018/2020 |
Sportamore/Footway | Eskilstuna | 48000 | 2017/2021 |
Boozt | Helsingborg | 43500 | 2017/2020 |
Babyshop | Jönköping | 38600 | 2016/2018 |
Nelly.com | Borås | 38000 | 2021 |
Åhléns | Sthlm/Rosersberg | 37500 | 2022 |
Ellos Group | Borås | 34650 | 2019 |
Netonnet (omni) | Borås | 33000 | 2015 |
Mathem | Sthlm/Farsta | 32000 | 2021 |
Zalando | Sthlm/Brunna | 30000 | 2018 |
Ica/Ocado | Sthlm/Brunna | 25000 | 2022 |
Na-kd | Landskrona | 23000 | 2020 |
Nordic Nest | Kalmar | 21500 | 2019/2021 |
Royal Design | Nybro | 20000 | 2019 |
Apoteket | Eskilstuna | 20000 | 2022 |
Ica | Göteborg | 17000 | 2020 |
JTI Ventures | Helsingborg | 14400 | 2021 |
Systembolaget | Sthlm/Brunna | 14000 | 2019 |
Lyko | Vansbro | 13000 | 2019 |
Elgiganten | Jönköping | 12000 | 2016 |
Bythjul | Sthlm/Brunna | 11300 | 2017 |
Bagaren&Kocken | Göteborg | 10000 | 2018 |
Även klassiska butikskedjor blir allt flinkare i att sälja på nätet. Ikea och Elgiganten är exempel på aktörer vars e-handel vuxit starkt, och som har stora e-handelsverksamheter i sina lager. Bland omni-etableringarna 2021–2022 syns exempelvis Åhléns i Rosersberg, Apoteket i Brunna, och Mio i Tibro, men också Axfoods jättelager i Bålsta.
Även TPL-marknaden växer starkt, mycket tack vare e-handeln, och TPL-aktörer som Nowaste Logistics, Postnord TPL, Aditro, Dream Logistics och Almroths har alla gjort lageretableringar för e-handelskunder de senaste åren. Räknar man in alla TPL-lager som byggs 2021–2022, så byggs 704 000 kvm helt eller delvis för e-handel, vilket är knappt hälften av den totala tillkommande lagerytan framåt. Yttillväxten för e-handel/omnikanal 2021–2022 sker främst i orter som Stockholm, Borås, Norrköping, Eskilstuna, Helsingborg, Kalmar, Morgongåva och Tibro, medan TPL-etableringarna har en något större geografisk spridning.
Av Klara Eriksson och Hilda Hultén