Svenska elflygsföretaget Heart Aerospace visar upp sin första fullskaliga demonstrationsmodell av elhybridflygplanet ES-30 i hangaren på Säve flygplats i Göteborg. En första elflygning ska genomföras under våren 2025. Nästa steg är att utveckla en förproduktionsprototyp som ska göra sin första hybridelektriska flygning 2026.
Demoflygplanet har byggts nästan helt internt på företagets anläggningar i Göteborg och den 12 september var det äntligen dags att visa upp modellen. Med vid uppvisningen var bland andra Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
– Flygets omställning står stadigt på flera ben som kompletterar varandra. Hållbart flygbränsle finns och fungerar redan idag i befintliga flygplan. Små elflygplan existerar redan och större plan som ES-30 för kommersiellt bruk är på gång inom bara ett par år. På lite längre sikt ser vi även vätgas som en del av lösningen, och sannolikt kommer ytterligare möjligheter att dyka upp längs vägen, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Flygplanet har ett vingspann på 32 meter och demomodellen har fått namnet Heart Experimental 1 (Heart X1). Den kommer fungera som en plattform för testning och utveckling av flygplanet. Heart X1 kommer inledningsvis användas för markbaserad testning, med fokus på laddningsoperationer, taxning och vändningsförfaranden. Den första helt elektriska flygningen är planerad till andra kvartalet 2025. I förberedelsearbetet kommer företaget testa kritiska system genom hårdvarutester både på och utanför flygplanet.
– Vår industri närmar sig en 30-årig innovationscykel och vi har mindre än 25 år på oss att minska koldioxidutsläppen inom luftfarten. Vi behöver utveckla nya metoder för att få netto noll flygteknik till marknaden snabbare, kommenterar Anders Forslund, medgrundare och vd för Heart Aerospace.
Den nya tekniska konfigurationen av modellen ES-30 är ett hybrid-elektriskt flygplan som kan transportera upp till 30 passagerare och 25 kg bagage per passagerare. Nästa steg är att utveckla en hybridelektrisk förproduktionsprototyp baserad på lärdomar från Heart X1. Denna nya modell, Heart X2, är planerad till en flygning under 2026.