Högt pris får Ica att tanka mindre HVO100

Ica ska ha uppmanat sina åkerier att sluta tanka HVO100, det rapporterar lastbilstidningen Proffs. Ica menar att drastiska prisökningar på HVO100 tillsammans gör det omöjligt att fortsätta med samma andel HVO100 i lastbilarna.

Enligt tidningen Proffs har Ica uppmanat sina åkerier att sluta tanka med HVO100, till förmån för reduktionspliktsdiesel. Orsaken är att priset på drivmedlet har stigit allt för högt. Samtidigt uppger de att flera drivmedelsaktörer har slutat erbjuda bränslet vilket också gör det svårt att säkra tillgången.

“Ica har hittills i år redan spenderat mer för att använda HVO100 än under hela förra året och vi ser också en minskad tillgång på HVO100. Det finns också utmaningar med att inte alla drivmedelsleverantörer kan erbjuda de HVO-produkter som ligger utanför reduktionsplikten”, uppger Ica till tidningen.

Idag, den 12 maj, har priset på HVO100 höjts med 30 öre och ligger nu på 29,57 kr/liter hos OKQ8. Det är 23,4 procent högre än den vanliga dieseln som just nu kostar 23,96 kr/liter. Vid årsskiftet 2021/2022 hoppade priset på HVO100 från 20,02 kr till 24,12 kr/liter, medan dieselpriset gick från 19,07 kr till 20,27 kr/liter, enligt Teknikens Värld.

Nu väljer Ica att diversifiera för att fortsatt kunna minska klimatpåverkan. De uppger att arbetet med biogas och elektrifiering får ett större fokus. Samtidigt hoppas företaget att priserna på biodiesel ska återgå till mer normala nivåer.

“Vi hoppas att HVO-tillgången ökar på marknaden så snart som möjligt så att prisnivåerna mellan HVO100 och reduktionspliktsdiesel minskar till nivåer närmare de vi haft tidigare år”, säger de till tidningen Proffs.