Göteborgs hamn såg både upp- och nedgångar i godsvolymerna under 2024. Containergodset ökade samtidigt som hanteringen av containrar minskade. Användningen av järnvägstransporter till och från hamnen ökade medan roro-volymerna minskade.
Under 2024 hanterade Göteborgs hamn mer containergods än rekordåret 2023, det trots att antalet containrar minskade med knappt 1 procent. Bakom denna förändring ligger att hamnen hanterade fler containrar fyllda med gods under 2024, medan hanteringen av tomcontainrar minskade i större utsträckning.
Det containeriserade exportgodset minskade något under året, men volymerna på importsidan ökade med närmare 15 procent.
– Främst ser vi att importen ökat stort under året, och det är en trend vi ser kommer att fortsätta under 2025. Den återhämtningen innebär att vi nu är nära 50-50-balans mellan import och export. Något vi är vana vid i Göteborgs Hamn, men som är ganska unikt när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
En god balans mellan import och export minskar behovet av att skeppa in tomcontainrar utifrån, istället kan en inkommen importcontainer snabbt tömmas och lastas till en utgående exportcontainer.
Antalet containrar som transporterades till och från hamnen via järnväg ökade med 7 procent och 2024 blev det andra året då fler än 500 000 containrar transporterades på järnväg. Drygt 60 procent av de containrar som transporteras till och från hamnen från inlandet går på järnväg. Tillväxten kommer främst från importtunga järnvägsdestinationer som Falköping och Nässjö samt nya tågpendlar till destinationer som Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk.
Godsvolymer 2024 | Jan-Dec 2024 | Jan-Dec 2023 | % |
Container, TEU | 909,000 | 914 000 | -1% |
Järnväg, TEU | 505 000 | 473 000 | 7% |
Roroenheter | 524 000 | 540 000 | -3% |
Nya fordon | 257 000 | 267 000 | -4% |
Passagerare | 1 389 000 | 1 514 000 | -8% |
Kryssningsanlöp | 56 | 81 | -31% |
Energiprod. (miljoner ton) | 21,8 | 18,4 | 18% |
Breakbulk (ton) | 463 000 | 439 000 | 6% |
Roro, energiprodukter och bulk
Den svala konjunkturen i Europa fortsätter sätta spår i roro-volymerna i svenska hamnar. I Göteborg minskade den totala roro-volymen med 3 procent. Däremot visade hamnens största roroterminal, med trafik till godsnav i Belgien och Storbritannien, en ökning under året. Till följd av en minskad bilimport hanterade hamnen totalt 257 000 bilar under året. Exporten däremot, som främst drivs av Volvo Cars, visar på en stabil ökning.
Hanteringen av energiprodukter ökade med 18 procent under 2024 jämfört med 2023. Då var volymerna förhållandevis låga pga planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion
Under året hanterades 463 000 ton breakbulk som pappersmassa, kartong, granulat, sten och grus. Det innebär en ökning med 6% under 2024, som blev det femte året i rad med stabil tillväxt i segmentet.
Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024, jämfört med 81 året innan. Nedgången berodde på planerade arbeten vid ett av hamnens kryssningslägen. Med 63 bokningar klara för 2025 så här långt kan man dock redan nu konstatera att 2025 blir ett starkare år för kryssningssegmentet.