Göteborgs Hamns containervolymer fortsätter att öka från förra årets rekordnivå. Första kvartalet 2024 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs Hamn under ett enskilt kvartal. Det visar hamnens nyligen sammanställda kvartalssiffror. ”Nu är vi tillbaka på importvolymer i nivå med hur det såg ut innan pandemin. ” säger Claes Sundmark, försäljningschef Göteborgs hamn.
Förra året var det de höga exportvolymerna som låg bakom att 2023 blev det bästa året någonsin för Göteborgs Hamn vad gäller hantering av containrar. På importsidan gick det tyngre, med en minskning på närmare 20 procent för helåret. Bakgrunden till de låga importsiffrorna förklarades då bland annat av höga räntor och försvagad krona, vilket minskade marginalerna för svenska konsumenter.
– Nu är vi tillbaka på importvolymer i nivå med hur det såg ut innan pandemin. Och signalerna vi får från marknaden är att stora importaktörer inom exempelvis detaljhandeln förväntar sig en stärkt köpkraft och ökad efterfrågan från konsumenterna framgent, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.
Under årets första kvartal ökade importen av containergods med 11 procent jämfört med samma period 2023. Samtidigt som importen växer fortsätter exporten på den inslagna vägen från 2023 med fortsatt ökade volymer. Under första kvartalet 2024 ökade antalet exporterade containrar med 4 procent jämfört med samma period förra året.
På totalen – export och import sammanräknat – ökade hamnens containervolymer med 8 procent till totalt 242 000 hanterade containrar (TEU*), vilket är den högsta siffran för ett enskilt kvartal i hamnen någonsin. I Göteborgs Hamn hanteras 57 procent av Sveriges totala containervolym och det är terminaloperatören APM Terminals som hanterar huvuddelen av volymerna.
Container på järnväg
Under det första kvartalet ökade mängden containergods på järnväg med 1 procent till 126 000 TEU. Tillväxten består bland annat i skogsprodukter på järnväg som containeriseras i Göteborg. Järnvägspendlar till importtunga destinationer i inlandet visade också stark tillväxt.
– Det händer mycket just nu som kommer att stärka vårt järnvägserbjudande ytterligare framöver. Vi har nya järnvägsdestinationer under uppstart, samtidigt som flera befintliga pendlar går upp i frekvens. Hamnbanans uppgradering till dubbelspår är nyss klar, vilket tredubblar kapaciteten på järnvägen. Med Hamnbanan och vår nyligen uppstartade farledfördjupning utvecklar vi hamnen med ännu robustare och effektivare infrastruktur som vässar det svenska näringslivets konkurrenskraft ytterligare, kommenterar Claes Sundmark.
Göteborgs Hamns godsvolymer, Q1 2024
Jan-Mars 2024 | Jan-Mars 2023 | Jfr % | |
Container, TEU | 242 000 | 225 000 | 8% |
Järnväg, TEU | 126 000 | 124 000 | 1% |
Ro/ro enheter | 138 000 | 141 000 | -2% |
Nya bilar | 69 000 | 70 000 | -2% |
Passagerare | 256 000 | 231 000 | 11% |
Kryssningsanlöp | 1 | 0 | – |
Energi (m ton) | 5,1 | 4,6 | 10% |
Torrbulk (ton) | 142 000 | 109 000 | 30% |