Instabee – sammanslagningen av Instabox och Budbee – ansluter sig till Science Based Targets åtagande för företag att sänka utsläppen från verksamhet och i leverantörskedjan, i nivå med Parisavtalet.
Organisationen Science Based Targets initiative (SBTi) stöttar företag att sätta vetenskapligt grundade utsläppsmål. SBTi backas av bland andra FN och WWF och anses vara världsledande vad gäller trovärdiga utsläppsmål. En rad företag globalt har anslutit sig att sänka sina utsläpp i den egna verksamheten och i sin leverantörskedja genom krav, i nivå med Parisavtalet.
I juli skickade Instabee in sitt commitment letter och åtar sig därmed att inom 24 månader sätta vetenskapligt grundade mål för relativ och absolut utsläppsminskning i hela verksamheten. För att godkännas kommer målen att granskas av SBTis experter.
– Jag är otroligt stolt över att vi nu är redo att ta det här steget. Genom att sätta vetenskapligt grundade och mätbara mål, baserade på ramverk som utvecklats av ledande experter, säkrar vi en reellt hållbar utveckling och inte bara ett bidrag till kommunikativt brus, säger Fredrik Hamilton, vd och medgrundare på Instabee i ett pressmeddelande.
Instabee finns nu listat i SBTis databas och i takt med att målen sätts kommer man att kunna följa utvecklingen där.
– Det här är ett naturligt nästa steg i vårt aktiva arbete mot en hållbar e-handelsupplevelse. Vi drar nu igång en verksamhetgenomgripande analys för att kartlägga vad vi kan göra för att hålla den globala uppvärmningen till 1,5⁰C”, kommenterar Ann Sonne, kommunikations- och hållbarhetschef på Instabee.