Under 2023 ökade skönhetskoncernen Kicks Group försäljningen med drygt 5 procent samtidigt som resultatet stärktes med över 10 procent jämfört med föregående år. Verksamheten har de senaste åren kantats av investeringar som nu lönar sig, bland annat det nya omnilagret i Rosersberg.
Företaget omsatte totalt drygt 4,6 miljarder kronor under 2023. Siffrorna visar att försäljningen ökade med drygt 5 procent samtidigt som resultatet stärktes med över 10 procent. Mycket av framgången härleder man till de senaste årens investeringar.
– Ser man till framgångsfaktorerna vill jag peka på våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler som genererat ett betydande mervärde för kunden men framför allt en fantastisk, kundfokuserad insats från våra medarbetare, kommenterar Carola Lundell, vice vd för Kicks Group.
Företaget har de senaste åren genomfört flera investeringar för att vässa verksamheten. Digitalt har man implementerat AI-drivna verktyg, bl a en AI-sökmotor för en mer interaktiv shoppingupplevelse. En annan betydande investering är det nya högautomatiserade omnilagret som invigdes i slutet av 2023.
I augusti förvärvades skönhetskoncernen Kicks Group av Matas A/S.