Kinas tredje största e-handelsaktör, JD.com, tar upp kampen om Europaväldet med Alibaba och Amazon, och startar nu sin europeiska expansion genom att etablera ett distributionscenter i Venray i Nederländerna.
Det är i provinsen Limburg i södra Nederländerna som JD.com hyr ett 18 000 kvm stort distributionscenter av logistikfastighetsutvecklaren DHG, som en start på sin europeiska expansion, rapporterar retaildetail.com. Under ett par år har rykten gått om att JD.com planerat att öppna lager i Frankrike eller Zeebrugge hamn, men nu har valet alltså fallit på Venray, där DHG utvecklat totalt 53 000 kvm lagerytor fördelat på tre fastigheten, där en är vakant och den tredje uthyrd till Clipper.
Lagret kommer att automatiseras, bland annat med självkörande truckar och robotar, och en tredjedel av ytan består i entresolplan. Det finns också ett 350 kvm stort kontor i fastigheten.
Planerar för livsmedelsbutiker
På e-handelssidan är planen att konkurrera med e-handelsjättar som Alibaba och Amazon. JD.com har också stort fokus på livsmedel, i Kina driver bolaget premiumkonceptet 7fresh, med självkörande kundvagnar, personaliserade produktförslag, on site-kök i butikerna, och gratis leveranser inom tre kilometer från butikerna. Rekryteringsannonser som finns ute i Europa avslöjar att bolaget tycks planera för att öppna en fysisk livsmedelsbutikskedja även i Europa, initialt i Amsterdam.
21 miljoner kvm lageryta
JD.com är Kinas tredje största e-handelsaktör och omsatte 114 miljarder US dollar under 2020, en 40-procentig ökning mot 2019. Bolagets logistikbolag JD Logistics driver över 900 lager totalt, med en total yta på omkring 21 miljoner kvadratmeter. Bolaget är känt för sin höga digitaliserings- och automationsgrad i logistiken, och stod bl a som finalist till 2021 års upplaga av prestigeutmärkelsen Franz Edelman Award for Achievement in Advanced Analytics, Operations Research and Management Science, där bolaget uppmärksammades för sitt egenutvecklade ”obemannade” lagerhanteringssystem.