ABS Wheels gasar sig genom krisen – nytt lager på gång

ABS Wheels, har vuxit starkt sedan man började med sin e-handel inom egendesignade fälgar 2014. När pandemin slog till växte försäljningen med 40 procent, samtidigt som ledtiden från fabrikerna i Kina fördubblades. Nu investerar bolaget stort i ny lageryta i Rosersberg: “Det kommer vara ett ess i rockärmen att ha mycket på lager” berättar grundaren Andie Lahdo.

ABS Wheels är en framgångssaga. Andie Lahdo föddes i Libanon 1974 men kom till Märsta som elvaåring. Efter gymnasiet utbildade han sig till bilmekaniker och fick jobb på en SAAB-verkstad. 

– Men jag var mest intresserad av att jobba med för Sverige främmande bilmärken: snabba BMWs och trimmade Audis, så de uppmuntrade mig att starta eget, vilket jag gjorde. 

Andies Bilservice var grunden till dagens ABS Wheels. Händige Andie gillade att fixa till bilarna så de blev ännu snyggare, men störde sig på att de fälgar med mer innovativ design som fanns på marknaden i USA, inte passade på de bilar som var vanliga i Sverige. 

– Därför tillverkade jag en stålkona som gjorde att alla fälgar kunde anpassas till alla bilmärken – bara bultantalet var detsamma. Jag försökte sälja min innovation till en rad olika aktörer, men när ingen nappade bestämde jag mig för att kommersialisera idén på egen hand. 

Snygga fälgar är ABS Wheels affärsidé. Foto ABS Wheels.

Organisk tillväxt

Andie Lahdo började importera fälgar från USA och sälja dem med stålkonan till svenska kunder, först genom postorder och på plats i Märsta, och sedan genom e-handel. 

– Det tog ett år oss för att utveckla den plattform som vi lanserade 2014, och det är samma vi arbetar med än idag. 

Nästa steg blev att designa fälgar själv – idag har företaget 42 egendesignade produkter –  och Andie tog kontakt med fälgfabriker i Sydostasien, för starta en egen produktion. Affärerna gick som på räls. 

– Jag fick inget lån på Handelsbanken i Sigtuna, men de sade “fortsätt bara som du gör så kommer det gå bra”. Jag köpte hem en container med fälg, sålde den och för avkastningen kunde jag köpa hem två nya. Jag är stolt över att vi vuxit organiskt till den storlek vi har idag, säger Andie Lahdo. 

Jag är stolt över att vi vuxit organiskt till den storlek vi har idag

Idag säljer ABS Wheels omkring 65 000 fälgar per år till den skandinaviska marknaden, varav hälften går iväg med däck, och har en marknadsandel på ca 10 procent i Sverige. Huvudaffären är B2C men man har även B2B-kunder. ABS Wheels har utnämnts till gasellföretag fyra år i råd. Omsättning juli 2020 –juli 2021 beräknas landa på 130–140 miljoner. 

– Vår e-handel växte med 40 procent under pandemin, det är många som lagt pengar på bilen i stället för semester och resor, säger Andie Lahdo. 

Dubbla ledtider under pandemin

Leveranserna till kund sker framförallt med Postnord, och särskilt hemleverans är populärt. Men pandemin har också inneburit utmaningar för företaget. När Kina stängde ner i början av 2020, märktes det direkt. 

– Tidigare har vi haft en ledtid på 65 dagar från att vi lagt beställningen till fabrikerna i Asien, under pandemin har denna blivit det dubbla. Både produktion och frakt tar mycket längre tid, säger Andie Lahdo. 

– Dessutom har vi fyra containers låsta på Ever Given, de senaste månaderna har varit hemska, men det är ett tillfälle att gasa som bara den. 

De senaste månaderna har varit hemska, men det är ett tillfälle att gasa som bara den. 

Sammantaget har pandemin gjort att företaget helt sett över sitt logistikupplägg. Fälgförsäljningen har två säsongstoppar: den största på våren, och en mindre på hösten. Till dessa har nya fälgmodeller tagits fram och beställningar har kunnats lägga två månader innan topp. Nu har dessa månader blivit fyra, vilket gör att prognostiseringen och osäkerheten ökat enormt. Till det kommer att det är brist på råvaror och att priset på frakt femdubblats.

–  Det gör att många nu agerar försiktigt, och höjer priserna. De är rädda för en krasch och att efterfrågan ska sjunka. Men jag tänker göra tvärtom, och det är bland annat därför som vi nu utökar lagret mycket tidigare än planerat, säger Andie Lahdo. 

Bygger nytt lager 

Idag har ABS Wheels 4 000 kvm showroom, lager- och monteringsyta i Arlandastad. Från och med 1 juli lägger man till 4000 kvm som hyrs av Corem i Rosersberg.

– Det här var en yta vi fick tag i på kort varsel, 4000 lager med dubbelt så hög takhöjd mot vad vi har idag, som jag kan fylla med fälg. Jag ser tendenser till att alla drar i handbromsen nu, men jag tror att konsumenterna kommer vara väldigt prismedvetna framöver. Det kommer vara ett ess i rockärmen att ha mycket på lager och att inte behöva höja priserna, det är nu vi har möjlighet att accelerera, förklarar Andie Lahdo. 

Det kommer vara ett ess i rockärmen att ha mycket på lager

Egentligen var planen att nästa utvidgning av lagret skulle ske på en tomt som företaget redan idag äger och har köpt av Sigtuna kommun,  även den i Rosersberg, men den är ännu inte tillgänglig då det där står byggbaracker för DSVs jättebygge – en anläggning på 73 000 kvm för bolagets TPL-verksamhet. 

– Men steg två blir att bygga ett 10 000 kvm stort lager, med montering, kontor och showroom där. 2023 ska vi kunna flytta in och just nu tar vi in anbud på bygget, säger Andie Lahdo, som framhåller att för honom är det viktigt att äga lagret själv. 

– På så sätt kan vi genom ett eget bolag sänka hyran under lågsäsong och höja under peak. Jag förstår att många nystartade e-handlare inte har fokus på att äga sina egna lager, men för oss har det gått bra i så många år att vi har den möjligheten.  

Fastigheten ger även möjlighet att bygga ut i framtiden. Idag arbetar 28 personer på ABS Wheels, men med lagersatsningen kommer man behöva nyanställa. 

– Vi har bland annat en ny lagerchef på ingång. 

Av Klara Eriksson