Under fredagens första timme (00-01.00) ökade onlineförsäljningen med 755 procent i Sverige jämfört med en genomsnittlig dag och under morgontimmarna har Black Friday-försäljningen så långt ökat med 5 procent jämfört med 2021. De mest sålda produktkategorierna under Black Friday är hittills elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter. Det uppger Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.
– Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday för att spara pengar och de senaste dagarna har vi fått bekräftat att veckans reor är fortsatt relevanta för konsumenter som vill spara tid och pengar, kommenterar Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Idag är det även den 25 i månaden, då många anställda får sin lön, vilket kan vara en anledning till att man handlar mer idag.
Elektronik, kläder och skor
Datan från shoppingdygnets första timme säger att Elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter varit populärast att shoppa jämfört med en genomsnittlig dag, och att kvinnor stått för merparten av köpen under Black Friday hittills i år – 59 procent av köpen.
Kvinnor främst köpt mer elektronik, kläder och skor och barnprodukter än andra dagar, och män har handlat inom samma kategorier men istället för barnprodukter har de köpt mer inom sport- och fritidsutrustning.
Millennials (25-40 åringar) är den grupp som handlat mest och står för 48 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (27%) och 18-24-åringar (19%) jämfört med en genomsnittlig dag.
Sörmland, Västermanland och Blekinge
Invånarna i Södermanlands län, Västmanlands län och Blekinge län har varit mest angelägna om att dra nytta av rabatter och erbjudanden hittills under fredagen och har handlat 78 procent, 15 procent respektive 12 procent mer per capita än genomsnittet i landet.
Klarna Shoppingindex* – onlineförsäljning under Black Friday | ||
Region | Index – Försäljning online per capita(Sverige=100) | Mest populära produktkategori |
Södermanlands län | 178 | Hem och trädgård |
Västmanlands län | 115 | Smycken och accessoarer |
Blekinge län | 112 | Elektronik |
Stockholms län | 109 | Elektronik |
Örebro län | 106 | Smycken och accessoarer |
Jönköpings län | 104 | Elektronik |
Uppsala län | 104 | Barnprodukter |
Norrbottens län | 103 | Sport- och fritidsprodukter |
Västra Götalandsregionen | 94 | Kläder och skor |
Västerbottens län | 93 | Sport- och fritidsprodukter |
Östergötlands län | 93 | Kläder och skor |
Kalmar län | 91 | Elektronik |
Region Skåne | 91 | Underhållning |
Gävleborgs län | 90 | Sport- och fritidsprodukter |
Dalarnas län | 89 | Sport- och fritidsprodukter |
Region Halland | 89 | Barnprodukter |
Värmlands län | 89 | Sport- och fritidsprodukter |
Region Gotland | 86 | Elektronik |
Kronobergs län | 80 | Smycken och accessoarer |
Västernorrlands län | 80 | Sport- och fritidsprodukter |
Jämtlands län | 70 | Sport- och fritidsprodukter |
En undersökning som genomfördes av analysbyrån Dynata i samarbete med Klarna inklusive 1033 svenskar under oktober och november visar att:
- 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de kommer försöka dra större nytta av Black Week-rean när de köper julklappar i år jämfört med förra året.
- Fler än varannan (56 procent) uppger kommer att handla mer online under Black Week i år.
- De främsta anledningarna till att de flesta planerar att handla online är på grund av lägre priser (80 procent) och att det är lättare att jämföra priser online (77 procent). 75 procent väljer också att hellre handla online för att det finns fler betalningsalternativ och ett större sortiment.
- Varannan svensk (54 procent) kommer att jämföra priser mellan återförsäljare för att hitta de billigaste produkterna.