45 procent av svenska konsumenter medvetna om risken för uteblivna varor inför julhandeln. Ändå planerar bara 15 procent att julhandla tidigare, enligt en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på beställning för Postnord.
Undersökningen som genomförts på uppdrag av Postnord visar att 45 procent av svenskarna tror att det kommer vara en större brist än vanligt på vissa varor inför årets julhandel. Av de som tror att varubristen kommer bli värre i år svarar 75 procent att bristen kommer bero på brist av transportkapacitet.
Men totalt är det bara 15 procent av de svarande som tänker handla julklappar tidigare i år. Bland de äldre (65-79 år) tänker 7 procent handla tidigare. Bland de yngre (18-29) är det hela 26 procent som planerar att julhandla tidigare. Anledningarna till beslutet uppges vara att man inte vill riskera att varor tar slut (30 procent), att man inte vill riskera att varor blir försenade (39 procent) eller att man handlade julklappar i sista stund förra året, vilket upplevdes som stressigt (35 procent).
– Vi på Postnord kan påverka våra egna leveranser, och vi kommer precis som vanligt att stärka upp vår organisation inför högsäsongen. Vi tar till exempel in många extra medarbetare, vi sorterar paket även på helgerna och kör extra transporter. Alla medarbetare är taggade och ser fram emot den roligaste och mest hektiska perioden på arbetsåret, kommenterar Peter Hesslin.