Prisjakts Konsumentkompassen för fjärde kvartalet 2023 har fått temat Black Friday. Och den visar tydligt att även om konsumenterna har en starkare köpkraft än i fjol så siktar fler in sig på den stora rean och julruschen. Övriga veckor förväntas bli ovanligt svala.
Årets fjärde kvartal är fullt av kontraster. Prisjakts köpkraftsindex för perioden ligger på 6,3, vilket är en minskning mot föregående kvartal men betydligt högre än samma kvartal 2022. Då låg indexet på 5,9. En tredjedel av svenskarna (31 procent) uppger sig också ha goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor, jämfört med 27 procent i fjol. Den genomsnittliga budgeten för konsumtion har dock sjunkit med hela 21 procent.
– Med åtdragen svångrem väntar konsumenterna med sina inköp för att spara en slant under Black Friday-rean. Resten av Q4-budgeten spenderas på nära och kära i form av julklappar. För butiker blir det viktigare än någonsin tidigare att forma budskap kring dessa två teman. Perioderna innan och mellan Black Friday och julklappsruschen förväntas nämligen bli ovanligt svala, kommenterar Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.
Konsumenterna siktar istället in sig på årets Black Friday-rea, där den genomsnittliga budgeten ökat med 5 procent till 2 569 kronor. 31 procent av svenskarna uppger att de ska handla under rean, jämfört med 28 procent i fjol.
– I år ser konsumenterna ut att gasa in i de mest intensiva perioderna runt Black Friday och kring julruschen, för att rentav tvärnita övriga veckor. Det är ett tydligt tecken på att svenskarna anpassat sig till högre priser och att fler planerar sina köp kring perioder när det går att göra fynd, kommenterar Oscar Hagman.
Skepsis kring reorna
En studie från Kantar visar att tilliten till årets Black Friday-rea är låg hos fyra av fem (79 procent) konsumenter. Orsaken uppges vara ett gap mellan hur stora prissänkningar kunderna förväntar sig och hur mycket butikerna faktiskt sänker priserna. Gapet ska ha vuxit i takt med att vissa butiker skyltat med höga rabattsatser som inte stämmer med verkligheten.
Prisjakts studie visar att konsumenter förväntar sig rabatter på i genomsnitt 37 procent. Under förra årets rea sänktes priserna i genomsnitt med 22 procent. Företaget lyfter vikten av att genomföra schyssta och ärliga reor för att öka tilliten. En större studie på temat är på väg.
E-handlarnas kvartal
Handelshögtiderna sätter också avtryck i Handelsbarometern för oktober från Svensk Handel. Det ansträngda läget till trots så förväntar sig framför allt e-handlarna en ökad försäljning under Black Friday och jul. Det är dock fortfarande fler handlare som är pessimistiska än positiva kring det kommande kvartalet.
Enligt Prisjakts rapport har e-handlarna anledning att vara försiktigt optimistiska under fjärde kvartalet. 27 procent av konsumenterna uppger att de kommer genomföra majoriteten av sina köp online, jämfört med 22 procent i fjol.
Läs rapporten här.