Lågkonjunkturen är ett faktum och BNP beräknas falla både i år och 2024. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturprognos. Även julhandeln förväntas falla: med en halv miljard mot 2022. Svenskt Näringsliv menar att att det nu är dags för en annan ekonomisk politik.
Lågkonjunkturen är här och tillväxten väntas falla ytterligare, enligt en ny prognos av Svenskt Näringsliv. Inflationen sjunker dock mer än vad de flesta har förväntat sig, vilket är positivt och möjliggör för en mer expansiv finanspolitik.
– Nu kan regeringen sluta att bedriva en finanspolitik som bara fokuserar på att få ner inflationen. Det här visar att regeringen gjorde en missbedömning som fäste så stor vikt vid inflationen i sin höstbudget, säger Sven-Olov Daunfeldt , chefsekonom på Svenskt Näringsliv.
EU-kommissionen spår att Sveriges tillväxt krymper mest i hela EU, och ovanpå det har många företag nu låga förväntningar om framtiden, visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. När det gäller försäljningsvolymer, investeringar och antal anställda ser de mer pessimistiskt på framtiden än för ett år sedan. 27 procent ser risk för varsel inom det närmaste halvåret och inom bygg- och besöksnäringen ligger siffrorna en bit över 30 procent.
Minskad julhandel
Svensk Handels prognos över julhandeln visar att den väntas minska med 500 miljoner kronor jämfört med förra året, och uppgå till 21,5 miljarder kronor i år. Mätt i försäljningsvolym är tappen än större, givet att den höjda prisnivån räcker till färre varor. Svensk Handel spår en ökning för second hand, och noterar att e-handeln blivit en viktig kanal för julklappsinlöp.
– Pandemin medförde att nästan hela befolkningen omfamnade e-handeln på riktigt. Vi ser nu att e-handeln etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköpen. Butikens roll är fortsatt mycket viktig. Kunden vill ha mixen, kommenterar Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
I rapporten uppger 45 procent att de flesta julklapparna kommer att köpas på nätet, medan 33 procent helst gör sina inköp i butiker på orten där de bor.