Under 2022 minskade transportsektorns totala utsläpp av växthusgaser med 10 procent jämfört med 2021. Hälften av detta beror på en ökad reduktionsplikt. Både lätta och tunga lastbilar minskade utsläppen med 13 procent jämfört med året innan, enligt en rapport Naturvårdsverket. Från och med 2024 minskas reduktionsplikten återigen.
Enligt ny statistik från Naturvårdsverket minskade de totala utsläppen av växthusgaser med 10 procent under 2022 jämfört med 2021. Ungefär hälften av minskningen bedöms bero på att reduktionsplikten ökade mellan åren.
Utsläppen från inrikes transporter var ungefär 1,5 miljoner ton lägre än 2021, en minskning som är lika stor som den under pandemiåret 2020. Ökad elektrifiering och inblandning av biodrivmedel har bidragit till att leveranserna av fossila drivmedel kunnat minska samtidigt som trafikarbetet ökat. Grannlandstankning kan också ha bidragit till minskningen.
– Inom transportsektorn har utsläppen från bensin och diesel minskat tack vare fortsatt förhöjd inblandning av biodrivmedel genom reduktionsplikten. Dessutom ser vi att ett ökat antal laddbara fordon i trafiken börjar ge effekt på utsläppen, kommenterar Anna-Karin Nyström, chef för Klimatmålsenheten på Naturvårdsverket.
Etappmålet för inrikes transporter säger att utsläppen ska minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Hittills har utsläppen minskat med 34 procent. Det innebär att minskningen behöver fortsätta med knappt en miljon ton per år för att 2030-målet ska kunna nås.
Lastbilstrafiken minskar utsläppen
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar ökade från mitten av 1990-talet fram till den ekonomiska nedgången runt finanskrisen 2007-2008. Efter en topp 2007 har utsläppen överlag minskat, främst pga att andelen förnybart bränsle ökat och att fordonen blivit mer energieffektiva. 2022 minskade utsläppen med 13 procent jämfört med 2021, vilket till viss del kan härledas till grannlandstankning.
Växthusgasutsläppen från lätta lastbilar har i stora drag ökat från 1990 till 2011, med den kraftigaste ökningen under 2000-talet. Sedan dess har utsläppen visat på en svagt minskande trend och landade 2022 på ca 1,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket är 13 procent lägre än 2021 men fortfarande 29 procent högre än utsläppen år 1990.
Minskningen härleds till en ökad inblandning av biodrivmedel och ökad energieffektivitet i fordonen, som delvis beror på striktare utsläppskrav inom EU.
För både tunga och lätta lastbilar lyfter rapporten behovet av inblandning av biobränsle och energieffektivare fordon samt smartare logistik. Även möjligheterna att transporter gods via järnväg och sjöfart behöver nyttjas på ett bättre sätt.