Regeringen går vidare med sänkning av reduktionsplikten

Nu går regeringen vidare med sin aviserade sänkning av reduktionsplikten från och med 2024. Enligt en ny proposition ska plikten sänkas till 6 procent för både bensin och diesel under perioden 2024-2026. Efter det vill de att den slopas helt. Allt i ett försök att få ner priserna.

Reduktionsplikten ligger idag på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Enligt idag rådande plan ska reduktionsplikten under 2024 gå upp till 12,5 respektive 40 procent. Enligt regeringens proposition ska den istället dras ner till 6 procent för både bensin och diesel. Det är en sänkning på 34 procentenheter för diesel och 6,5 procentenheter för bensin, jämfört med de nivåer som annars skulle ha gällt för 2024. De nya nivåerna ska gälla under perioden 2024-2026.

Teoretiskt sett kan en liter diesel bli upp till 5,50 kronor billigare vid årsskiftet.

– Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt bidrar sänkningen till lägre kostnader för näringslivet och för jordbruket vilket stärker svenska företags konkurrenskraft samt gör det billigare att producera och transportera maten på våra tallrikar, kommenterar energi- och näringsminister Ebba Busch.

I propositionen föreslår regeringen också att reduktionsplikten slopas helt under perioden 2027-2030. Hur det ska gå till vill de återkomma till senare.

Branschorganisationen Transportföretagen har tidigare uttryckt sin oro inför en alltför stor sänkning av reduktionsplikten och har efterfrågat en balanserad politik. I en fristående rapport av Per Kågesson, framtagen på organisationens uppdrag, föreslogs istället en gemensam reduktionsplikt på bensin och diesel på 18 procent, som sedan trappas upp till 23 procent till 2030.