Svenska lastbilstillverkaren Volta Trucks tvingas gå i konkurs efter att företagets batterileverantör, amerikanska Proterra, har gått in i rekonstruktion. Det osäkra läget för produktionen har gjort det omöjligt att få in nytt kapital.
Volta grundades 2019 av den svensk-norska duon Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen för att påskynda övergången till helelektriska lastbilar. Fordonens förarhytt fick en unik konstruktion med låg och centrerad förarplacering samt stora fönster för att ge bättre sikt och motverka olyckor.
På tisdagen meddelade företaget via pressmeddelande att de går i konkurs, trots positiv feedback från potentiella kunder. Bland annat DB Schenker som beställde 150 av Voltas lastbilar. Orsaken till konkursen är att företagets batterileverantör, Proterra, har ansökt om rekonstruktion i USA. Osäkerheten har haft stor påverkan på företagets produktionsplaner och förmåga att ta in kapital inför en uppskalning.
”Styrelsen har inte fattat detta beslut enkelt eller lättvindigt och är fullt medveten om de betydande inverkan detta kommer ha på organisationens engagerade personalstyrka, såväl som kunder och partners. Vi vill innerligt tacka Volta Trucks-teamet och är otroligt stolta över deras banbrytande arbete för att leverera ett så innovativt nollutsläppsfordon.” skriver styrelsen i pressmeddelandet.
Företaget ansöker nu om konkurs i Sverige. Snart kommer moderbolaget Volta Trucks Limited skicka in ansökan i Storbritannien.
Aktievärdet nere på noll
Byggmästare Anders J Ahlström äger ca 10 procent av aktierna i Volta Trucks. Aktierna har ett anskaffningsvärde på 212 miljoner kronor och var värderade till 440 miljoner kronor den 30 juni 2023. Idag bedöms värdet vara nere på noll. Under tredje kvartalet i år investerade företaget ca 4 miljoner euro i ett säkerställt lån.
”Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 (rekonstruktion, reds. anm.) skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering. Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks. För alla investerare är det en stor besvikelse”, kommenterar Tomas Bergström, vd för Byggmästaren.