Matleveranser räddar eltaxi i Karlskrona

Coronakrisen slår hårt mot taxibranschen som på många håll tappat upp till 90 procent av sina körningar. Trossö Taxi i Karlskrona har dock hittat nya kunder genom att bredda verksamheten med utkörning av matkassar och restaurangmat.

Petrit Elezi driver Trossö Taxi och han har efter coronavirusets utbrott tvingats säga upp två anställda och ställt av två dieselbilar. Men genom utkörning av mat till äldre och andra riskgrupper, har han kunnat behålla sina två elbilar i verksamheten.

– Som det ser ut nu har vi förlorat ungefär hälften av våra resor. Men hade vi inte kört ut matkassar hade det garanterat handlat om 80-90 procent, säger Petrit Elezi.

Som det ser ut nu har vi förlorat ungefär hälften av våra resor. Men hade vi inte kört ut matkassar hade det garanterat handlat om 80-90 procent

Matleveranserna är ett samarbete med Ica Maxi Karlskrona och restaurangen Sumo Sushi, samt Nollzon som ingår i Elbilslandet Syd, ett EU-finansierat projekt för att stötta näringslivet att ställa om till fossilfria transporter i Skåne och Blekinge. Nollzon är ett rikstäckande näringslivsinitiativ med syfte att öka efterfrågan på utsläppsfria och tysta eltaxibilar och ingår som delprojekt i Elbilslandet Syd.

Petrit Elezi Tross Taxi och Niclas Haakman frn projektet Elbilslandet Syd som initierade samverkan med Ica Maxi i Karlskrona
Petrit Elezi, Trossö Taxi och Niclas Haakman från projektet Elbilslandet Syd som initierade samverkan med Ica Maxi i Karlskrona. Foto: Miljöfordon Sverige

– Vi har utökat vårt online-team för att kunna plocka till fler kunder och Trossö Taxi levererar varorna med elbil. Detta är helt unikt och dessutom utsläppsfritt, säger Joakim Melin, Ica-handlare i Karlskrona.

Att lokala aktörer tillsammans kan hitta enkla lösningar som gör stor nytta för de som behöver mat hemlevererat är ett strålande exempel på hur vi med gemensamma krafter kan stötta varandra i kriser som denna.

– Under pågående Coronapandemi lider taxibranschen svårt men kan de behålla 50 procent av sin omsättning genom att köra varutransporter har de en möjlighet att överleva, säger Gordon Strömfelt, projektledare för Nollzon.

Bromsar tillväxten för eltaxi

Trossö Taxi köpte in sina två elbilar sommaren 2019 och anslöt samtidig som eltaxileverantör för Nollzonsanslutna företag och hotell i Karlskrona. Gordon Strömfelt är projektledare för Nollzon och den som kläckte idén om att börja med matvaruleveranser med eltaxi i Karlskrona.

– Efterfrågan på eltaxibilar ökar stadigt då många ser fördelar med att utsläppsfria och tysta elbilar trafikerar våra städer. Tyvärr gör Coronapandemin att taxiåkerierna inte kan investera i nya elbilar vilket bromsar omställningen, säger Gordon Strömfelt.

Sedan 30 mars kör Trossö Taxi ut 30-50 matkassar varje dag och Petrit Elzei ser nu ljusare på framtiden.

– Hade inte Niclas Haakman på Elbilslandet Syd kopplat ihop mig med Ica Maxi så hade jag varit tvungen att ställa av mina elbilar och pausat min taxiverksamhet, säger han.

OM Nollzon och Elbilslandet

  • Nollzon är en ideell förening som grundades av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation för att ställa om taxibranschen till eldrift och därigenom minska utsläpp och buller i städerna. Läs mer om hur du kan öka efterfrågan på elbilstaxi och stötta omställningen på nollzon.
  • Elbilslandet Syd är ett fyrårigt EU-finansierat projekt som ska stödja aktörer inom Skånes och Blekinges näringsliv att göra en omställning till fossilfria transporter. Detta görs inom fyra fokusområden: Omställning av fordonsflottor, Utbyggd laddinfrastruktur, Ökad efterfrågan på elbilstaxi samt Affärs och innovationsutveckling.